startVi kan utbildning!Vad vill du kunna?

NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Tjärhovsgatan 21
116 28 Stockholm
Tipsa kollega

Skriv ut
Kursfakta

Längd:  2 dagar


Är du intresserad av denna kurs?
Ring 08-615 19 60 eller anmäl intresse här.
Intresseanmälan
Kursutbud > Kommunikation > Effektivt nätverkande i arbetslivet: metoder och verktyg

Effektivt nätverkande i arbetslivet: metoder och verktyg

Tipsa kollega  
Kursfakta

Längd:  2 dagar


Är du intresserad av denna kurs?
Ring 08-615 19 60 eller anmäl intresse här.
Intresseanmälan

 Kursmål

Efter kursen kommer du ha erhållit konkreta metoder och verktyg för hur du på ett bra sätt kan knyta nya relationer. Du kommer att lära dig knepen för hur du kan skapa effektiva och givande kontaktytor som för dig och din organisation framåt.

 Vem bör deltaga?

Alla som vill skapa en förändring och vill kunna använda sitt nätverkade för att skapa nya affärer, relationer, utveckla företaget m.m. Du kan idag arbeta som projektledare, projektmedarbetare, systemutvecklare, testledare, affärsutvecklare, säljare, linjechef, ekonom och mycket mer.
 

 Sammanfattning

Hur ska jag lyckas skapa nya kontakter? Hur ska jag ”marknadsföra” min organisation på bästa sätt? Hur kan jag skapa nya affärsmöjligheter? Hur kan jag förankra mina idéer i organisationen? Dessa frågor är bara några av alla frågor som du kommer att få besvarade under denna kurs.

Genom våra kontaktnät kan vi nå vad vi vill. Vi behöver bara bli strategiska och tydliga. Trots att det låter enkelt behöver de flesta ha fler verktyg för att förstå nätverksekonomin och hur man får lönsamhet utan att utnyttja de man känner.

Denna kurs vänder sig till dig som vill nå framgång som säljare, som egen företagare eller i din karriär som anställd i såväl privat som offentlig sektor. Framgång genom att bygga upp ditt personliga kontaktnät utifrån de drömmar och mål du har.

Under denna kurs kommer du att få ett strukturerat arbetssätt och verktygen för att nå framgång genom att kommunicera utifrån ett nätverkande perspektiv. Stor vikt läggs på dig som person med ett personlig kommunikationstest som sedan kopplas ihop med andras kommunikationsstilar så att du förstår hur du bättre kan nå fram med ditt budskap till andra, samt hur du ska hantera sociala situationer med olika mingel- och nätverksstilar såsom Plåsterminglaren, Antiminglaren och Kompisminglaren. Dessutom inte minst verktyg för att bli bekväm att prata alla, avsluta samtal, komma ihåg namn etc.

Vill du kunna få ut ditt budskap till din omgivning? Vill du veta hur du ska hantera olika sociala situationer på arbetet? Då är detta kursen för dig!

I kursen ingår boken Marknadsför dig själv med ditt personliga kontaktnät - Bussighet är lönsamt som är skriven av kursledaren.

 Kurslitteratur

* Boken Marknadsför dig med personliga kontaktnät – Bussighet är lönsamt! av Katarina Widoff
* Personlig kommunikationsprofil
* I kursen används praktiska övningar varvade med teori

 Övningar

Kursen varvar teori med olika övningar i form av rollspel, tester m.m.

 Lärare

Katarina Widoff
Katarina är mingel- och nätverksexpert och har hållit kurser och inspirationsföredrag inom ämnet sedan 2005 då hon skapade sitt eget koncept i företaget Kommunikationsfabriken. Hennes erfarenheter som anställd är dels från hälsovården och dels från bankvärlden, hon är civilekonom och sköterska. Idag utbildar Katarina främst företag, privatpersoner och organisationer inom att skapa ambassadörer genom att presentera oss minnesvärt och nätverka. Hon är författare till böckerna Marknadsför dig med personliga kontaktnät – Bussighet är lönsamt!, Må BÄST orka mer – inspiration till ett optimalt och roligare liv och Bli en skicklig nätverkare – mingla dig till framgång.

 Förkunskaper

Inga speciella förkunskaper krävs.

 Kursinnehåll

Mingla framgångsrikt

  • Personlig kommunikationsprofil för att kunna möta andras sätt att prata
  • Mingelskola med mingelteorier
  • Mingelstilarna Kompisminglaren, Plåsterminglaren, Antiminglaren, Proffsminglaren
  • Starta samtal med någon man inte känner
  • Komma in på djupet i dialogen
  • Avsluta samtal, även med de som fortsätter prata på
  • Presentera sig minnesvärt (elevator pitch)
  • Tips för att komma ihåg namn
  • Strategier för att få ut det mesta av ett mingel
  • Förberedelser inför och efterarbete efter ett mingel
  • Walk the room
  • Kläd dig för att mingla (conversation starters)
  • Orka stå
  • Hantera visitkort, både sitt eget och andras

Effektivt nätverkande, nätverksekonomin

  • Trender inom nätverkande
  • Strategier för att bygga upp och vidhålla sitt kontaktnät
  • Målfokusering, att nå sina drömmar och mål via sitt personliga kontaktnät
  • Nätverksekonomi, att få lönsamhet via sina personliga konakter
  • Fingertoppskänslan kring gränsen mellan att nyttja men inte utnyttja de man känner
  • Ta hand om det personliga kontaktnätet
  • Netikett, do’s & don’ts när man minglar och nätverkar
  • Kategorisering av sina personliga kontakter

Ambassadörsskap

  • Hur når du framgång idag? Via de du känner eller söker du direkt på den öppna marknaden (kalla samtal)?
  • Hur kan du bidra till att företaget du representerar blir mer känt för allmänheten?
  • Vilka pratar om er, både i personliga möten med andra och via sociala media etc?
  • Hur kan ni på företaget få kunder och leverantörer att bli era ambassadörer och nätverka för er?
  • Hur når du dina mål idag, både inom arbetslivet och de krav det ställer på dig och i ditt privatliv?
  • Hur presenteras företaget du representerar sig inför omgivningen?
  • Hur presenteras du inför chefer, kunder och andra personer som är viktiga för din utveckling?
  • Hur prioriterar man vilka event man ska gå på?
  • Hur vet man vem som är bra att lära känna?
  • Hur kan ni integrera nätverkandet med olika marknadsföringskanaler?

Nätverksmål

  • Vad vill du uppnå?
  • SMART-modellen för att sätta tydliga och genomförbara mål
  • Six Degrees of Kevin Bacon-teorin för dina nätverksmål
  • Vem behöver du lära känna för att nå dina mål?
  • Kommunicera så att fler förstår vad du menar, välj kommunikationsstil beroende på om den du pratar med kommunicerar utifrån känsla eller fakta.

Sammanfattning och avslutning


Boka
Rosa bandetMustasch kampen
 E-post: info@nfi.se  Tel: 08-615 19 60  Hitta till oss