startVi kan utbildning!Vad vill du kunna?

NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Tjärhovsgatan 21
116 28 Stockholm
Tipsa kollega

Skriv ut
Kursfakta

Längd:  2 dagar


Är du intresserad av denna kurs?
Ring 08-615 19 60 eller anmäl intresse här.
Intresseanmälan
Kursutbud > Ledarskap > Målstyrning och Strategiplanering

Målstyrning och Strategiplanering

Målstyrning och Strategiplanering
Tipsa kollega  
Kursfakta

Längd:  2 dagar


Är du intresserad av denna kurs?
Ring 08-615 19 60 eller anmäl intresse här.
Intresseanmälan

 Kursmål

Efter kursen har du med dig värdefulla, strategiska verktyg och metoder som kan ta ditt team eller ditt företag till nästa framgångsnivå. Du kommer att lära dig hur man åstadkommer ett spårbart sammanhang i hela kedjan från mål till vardagsaktiviteter, samt att prioritera och ta det viktigaste först. Dessa uppgifter förenklas av utbildningens arbetsmodell för strategiarbete som hjälper dig att leda strategiprocessens alla steg, ställa de rätta kritiska frågorna, sammanfatta, bygga konsensus kring resultat etc.

 Vem bör deltaga?

Kursen vänder sig till dig som arbetar med att utveckla nya eller förändrade verksamheter. Du kan arbeta som affärsutvecklare, verksamhetsledare, projektledare eller på något annat vis driva eller stödja utvecklings- och förändringsarbete.

 Sammanfattning

Har du undrat hur du ska lägga upp en målstyrd strategiplan? Vet du inte vart du ska börja för att få en konkret strategi och utvecklingsplan för dina affärsidéer? Då är detta kursen för dig.

Under denna kurs förmedlas ett praktisk verktyg för att få en tydlig strategi i vardagen. Ett konceptuellt verktyg som leder arbetet hela vägen från övergripande strategiska mål till enkla och påtagliga vardagsaktiviteter. Traditionella och moderna analytiska metoder kombineras med en syn där människan står i centrum. För varje arbetssteg presenteras konkreta verktyg som kan nyttjas i modellens olika processteg. Allt i syfte för att ge dig den bästa utgångspunkten för att öka kostnadseffektiviteten och öka verksamhetens effektivitet och vinst.

Vill du få hjälp med hur du kan öka verksamhetens vinst och fokus med hjälp av en strategiskt effektiv utveckling? Då är denna tvådagarskurs något för dig.

I kursen ingår boken ”Strategiarbetets grunder” som är skriven av kursledaren.

 Övningar

Under kursen kommer du att få göra olika praktiska övningar där du tränar på de modeller och verktyg som tas upp under kursen.

 Lärare

Jonas Fasth
Jonas inledde sin konsultbana för 15 år sedan och har sedan dess fördjupat sig i företagens strategiska processer och frågan kring hur man får mål att bli verklighet, samt vad som kännetecknar tillväxtföretag. Intresseområden som bl. a har resulterat i böckerna "Praktiskt strategiarbete", "Lilla boken om marknadsföring", ”Tillväxtföretagens grunder” och ”Strategiarbetets grunder”. Jonas har också erfarenheter från arbete inom koncernledningar och styrelser i kunskapsorganisationer. Uppdragen har framför allt bestått av att utveckla verksamheters arbetsmetoder och kompetens kring strategi- och förändringsarbete. Idag tillbringar Jonas halva sin tid på Handelshögskolan i Göteborg där han forskar kring ämnet strategiarbete. Resterande tid ägnas åt rollen som föreläsare, utbildare och konsult."

 Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs

 Kursinnehåll

Introduktion

  • Utveckling?
  • Strategi och verklighet
  • Affärs- och verksamhetsarkitektur

Strategi

  • Förbättringsmöjligheter – Vilka möjligheter finns och varför ska de genomföras?
  • Vision – Affärsidé – Affärsplan
  • Mål och strategi

Verksamheten

  • Hur ska verksamhetens mål utformas?
  • Roller:
    • Kunden
    • Leverantören
    • Konkurrenter
  • Verksamhetsmodeller

Utformning av en plan för genomförande

  • Nuläge – Framtiden
  • Vilket Mål ska vi ha?
  • Hur ska delmålen se ut?
  • Vilka aktiviteter krävs för att målen ska uppnås?
  • Vilken taktik ska vi använda oss av för att lyckas med visionen och affärsidén?
  • Kommunikation – en viktig ingrediens för att lyckas
  • Vilka resurser är nödvändiga för att kunna genomföra affärsplanen?

Genomförande av affärsidén

  • Ledarskap i förändringsarbete
  • Vilka fallgropar finns det och hur undviker man dem?

Verktyg och metoder

  • Hur mäter vi om resultatet blev det som var målet?
  • Vilka aktiviteter bör man använda sig av?
  • Verktyg
  • Avvikelseanalys
  • Mätning av nyckelvariabler
  • Jämförelse av mätdata med måldata
  • Modifikationsplanering

Case Studies

  • Offentliga sektorn
  • Privata sektorn

Boka
Rosa bandetMustasch kampen
 E-post: info@nfi.se  Tel: 08-615 19 60  Hitta till oss