startVi kan utbildning!Vad vill du kunna?

NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Tjärhovsgatan 21
116 28 Stockholm

Kom gärna med förslag till talare för framtida konferenstillfällen Läs mer >>
Förslag skickas till NFI's VD Daniel Thall på daniel.thall [at] nfi.se

Presentationer

(Endast för de som deltog på konferensen "Digitaliseringsdagen 2019" den 28 maj 2019)


För att ladda ned presentationerna:
1. Klicka på länken nedan
2. Klicka sedan på "Ladda ner"-knappen
3. Vid extrahering av zipfilens innehåll, ange lösenordet som du finner i mailet som skickades till dig

Ladda ner samtliga presentationer

28 maj 2019

09.10
  • Hur framtidssäkrar ni er organisation i den digitala eran
  • Hur kan ni driva varumärke, affär och insamling av relevant kunddata genom en fysisk-digital konsumentupplevelse som bemöter kundens emotionella samt praktiska behov/önskan
  • Vilka strategiska steg ska man ta för att vara up to date
  • Vilka centrala beteendetrender ser man nu
  • Insikter i hur man bygger ett framgångsrikt varumärke i dagens hyper-uppkopplade samhälle.
  • Exempel från transformativa kundprojekt
Patrik Danielsson, BBH

09.55
  • Vad är digital mognad
  • Varför är det så viktigt med digital mognad när man ska genomföra en digital förändring
  • Vilken kompetens behöver organisationen för att lyckas med digital förändring
  • Hur har andra arbetat med mognad, kompetens och utbildning för att uppnå resultat
  • Lärdomar, fallgropar och konkreta exempel
Conny Björnehall, Sogeti

11.00
  • Vilka krav sätter nästa generations digitala samhälle på oss idag
  • Vilka utmaningar ser vi när nyutvecklingen lämnar de traditionella mjukvarumiljöerna
  • Hur kommer AI i vår vardag att påverka oss
  • Vad händer med oss när AI gör fel - vem ska bära ansvaret
  • Internet of things (IoT) hur påverkar det organisationens befintliga tjänster och produkter
Dr. Emil Alégroth , SERL

11.40
  • Vad är AI driven metodik
  • AI går som tåget, rakt in i våra verksamheter. Hur tar vi vara på möjligheten i utvecklingsprojekten
  • Hur kan AI driven metodik hjälpa oss att hitta fel och ge rekommendationer på insatser i realtid
  • Moderna Dashbords visualiserar beslutsunderlag för olika nivåer inom organisationen
  • Hur kan man prioritera lättare och effektivare med AI driven metodik
  • Tips och lärdomar från ett globalt case
Henrik Sällman, System Verification

13.20
  • Presentation av den digitala strategin för Sveriges kommuner och landsting - hur får vi en smartare välfärd
  • Vilka trender ser vi inom området
  • Vilka är de största utmaningarna när man ser på digitalisering och välfärd
  • Nyttorealisering- vad är det och hur kan vi säkra att förändringen får den effekt vi önskar
  • Praktiska exempel och fallgropar
Louise Callenberg, Sveriges kommuner och landsting

14.00
  • Varför har vi lätt att överskatta effekterna av digitalisering på kort sikt och underskatta den på lång sikt
  • Är våra hjärnor anpassade för exponentiell utveckling
  • Kundernas behov måste vara utgångspunkten för digitalisering
  • Hur nyttjar vi ny teknik och data för att utveckla kundupplevelsen
  • Medarbetarnas roll i digitaliseringen – hur blir digitalisering något positivt istället för ett hot
  • Vad kommer härnäst, några exempel från Bank & Finans branschen
Jonas Sandell, Danske Bank

15.10
  • Tänk om du kunde anställa 100 nya medarbetare! Robotarnas intåg skapar nya möjligheter för effektivisering och fokus på din kärnverksamhet
  • Kostnadsbesparingarna är uppenbara när man automatiserar rutinmässiga arbetsuppgifter, men det skapar också nya möjligheter att fokusera på affärsutveckling, kundrelationen och utveckling av medarbetare
  • Glöm långa IT-projekt! Att komma igång med automatisering kräver sällan stora insatser från IT-avdelningen
  • Vad ska man tänka på när man funderar på att automatisera verksamhetsprocesser
  • Konkreta tips och råd
Daniel Wahlström, Xlent

15.50
  • Hur kan du agera som en entreprenör i ett storbolag (intraprenörskap)
  • Hur ska du få andra att gå med på dina idéer
  • Hur vänder du ett NEJ till ett JA
  • Så minskar du risken och kostnaden för att testa dina idéer
  • Tips och knep hur du kan lösa problem med hjälp av lite kreativitet
  • Praktiska exempel från verksamheten
Maria Selting, iZettle


Talare

Patrik Danielsson, BBH
Patrik är en hybrid strateg, konceptutvecklare och digital entreprenör med 20 års internationell erfarenhet av att skapa framgångsrika varumärkes- och konsumentupplevelser. Han arbetar i gränslandet mellan marknadsföring/digital transformation/tjänsteutveckling och guidar varumärken till att bli relevanta, respekterade och lönsamma i den hyper-uppkopplade värld vi lever i. Innan Patrik anslöt till BBH i 2018 har han en historia av att arbeta på ledande varumärkes-och reklambyråer, bygga upp en innovationsbyrå, lansera en digital start-up samt utbilda företag som coach på Berghs School of Communication. Patrik har under sin karriär skapat transformerande arbete för varumärken som Adidas, Nike, H&M, Budget Avis Group, Arla, Altia, Kosta Boda samt Panini Internazionale för att nämna några

Conny Björnehall, Sogeti
Conny är Digital Solutions Lead på Sogeti. Han arbetar som mobilitetsexpert, rådgivare, föreläsare och skriver även krönikor för Telekom Idag. Conny testar nya produkter och lösningar inom mobilitet innan de finns tillgängliga att köpa och ger råd och tips till företag om möjligheter, risker och nyttan med mobilitet och digitalisering.

Dr. Emil Alégroth , SERL
Emil är forskare vid Software Engineering divisionen (SERL) vid Blekinge tekniska högskola. Han jobbar för nuvarande i forskningsprojektet Software Engineering ReThought som syftar till att, under 8 år, studera och förbättra hur svensk mjukvaruindustri utvecklar mjukvara. I projektet jobbar forskare tillsammans med industrin för att lösa verkliga problem som industrin har idag, men också problem för framtiden, inom områdena krav, test, processer, med mera.

Henrik Sällman, System Verification
Henrik Sällman är CEO på System Verification Bosnia. Henrik har arbetat i flera olika chefsroller inom IT och Quality Assurance på både strategisk och operativ nivå, och är idag vd för System Verifications kontor i Bosnien samt ansvarig för en rad nyckelkunder. Han drivs av förnyelse och förbättring, och är kunnig inom en rad nya teknologier som AI och Cloud och hur dessa kan bli till nytta för kunder.

Louise Callenberg, Sveriges kommuner och landsting
Louise arbetar i vardagen som sektionschef på avdelningen för digitalisering hos Sveriges kommuner och landsting (SKL) som stödjer välfärden, stadsutveckling och tillväxt i digital förnyelse. Louise har haft olika roller och chefsbefattningar inom Stockholms stad, bland annat som it-strateg och tillförordnad enhetschef för styrning och strategi. Louise har även varit borgarrådssekreterare vid skolroteln. Louise är en frekvent anlitat talare och brinner för innovation.

Jonas Sandell, Danske Bank
Jonas Sandell arbetar som Customer Experience manager för Danske Bank i Sverige, med ansvar för att stödja organisationen i hur den digitala kundupplevelsen kan förstärkas och utvecklas. Han ansvarar även för omvärldsbevakning med fokus på innovation, ny teknik och förändrade kundbeteenden. Tidigare har Jonas arbetat som projektledare av innovationsprojekt och med hur metoder från lean och service design kan användas för att utveckla verksamheten. Han har en master i Strategisk affärsutveckling och har gått vidareutbildningar hos bland annat Singularity University.

Daniel Wahlström, Xlent
Daniel arbetar som konsult och rådgivare inom digitalisering på Xlent Consulting Group. Han brinner för ny teknik som skapar en tydlig affärsyta, exempelvis robotar och AI. På samma tema har han också varit delaktig i utvecklingen av några av Sveriges mest använda digitala tjänster, bland annat som styrelsemedlem i företagen bakom Swish och BankID. Han har tidigare varit affärsutvecklingschef på Landshypotek Bank och Danske Bank.

Maria Selting, iZettle
Maria Selting har en bakgrund inom tech startups, varav de tre senaste åren på iZettle där hon arbetat med marknadsstrategi, tillväxt, produktutveckling och nu som chef för Marketing Intelligence. Maria har startat upp ett antal projekt professionellt och privat, däribland varit med och startat upp programmeringslägret 100 Tjejer kodar i Barcelona. Maria använder till vardags sin kreativitet till att hitta lösningar på problem och sätt att realisera idéer, varför hon kommer att dela med sig av sina bästa knep hur du kan få saker att faktiskt hända.

 E-post: info@nfi.se  Tel: 08-615 19 60  Hitta till oss