NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Götgatan 14
118 46 Stockholm

Leda kreativt - metoder och verktyg

Översikt

Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning

Företagsintern kurs

Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?

Kursmål

Efter kursen kommer du att få ett försprång i affärer genom kreativt tänkande, förstå hur din hjärna och ditt tänkande fungerar, veta hur du tänker kreativt. Ha erhållit redskapen för hur du sorterar fram de bästa idéerna, hur du leder krativa medarbetare och mycket mer. Efter kursen kommer du ha fått en personlig plan som du får ta med dig hem.

Sammanfattning

Sitter du och ditt företag fast i gamla hjulspår? Kommer ni inte framåt? Känner du att det råder idétorka? Under denna tvådagarsutbildning kommer du att få unika verktyg och metoder för att öka kreativiteten i din grupp, på din arbetsplats eller bara ditt egna kreativa tänkande.
I dagens globaliserade affärsvärld är det livsviktigt att ha direkt tillgång till kreativt ledarskap som ett unikt konkurrensmedel. Att tävla med vanliga idéer och lösningar är inte framgångsrikt. Du måste leda och inspirera kreativt och annorlunda. Att leda kreativt ger nyskapande lösningar på de gamla vanliga problemen och har också en potential att skapa helt nya affärer och affärsområden. Detta gäller globalt, påverkar alla företag i Sverige och också dig personligen. Ingen kommer undan!
Under denna tvådagarsutbildning kommer du att få lära dig hur du bryter gamla mönster och sätter igång en kreativ process. Du kommer att få metoderna och verktygen för hur du på ett effektivt sätt kan skapa nya idéer och öka dina affärsmöjligheter samt ska nya affärer. I kursen ingår boken ”Tänk det otänkta”
 
Det här är kursen för dig som vill lära dig skapa, leda och stimulera nytänkande och verklig kreativitet i din organisation eller grupp. Du kan idag arbeta som ledare, teamledare, projektledare, vara ansvarig för ett specifikt område, chef, avdelnings chef osv.

Introduktion

  • Varför du ska lära dig skapa kreativt för att sedan kunna leda kreativt.
  • Varför du måste sälja in dina idéer/projekt på ett annorlunda sätt
  • Förståelse och grund till det som du kommer att uppleva under dessa 2 dagar

Försprång i affärer genom kreativ tänkande

  • Varför ska dina affärer vara kreativa?
  • Hur skapar du ett försprång?
  • Lönsamhet och kreativitet!
  • Kreativa medarbetare och ”doers”

Förstå hur din hjärna och ditt tänkande fungerar

  • Hur tänker du nu?
  • Vad är tanke- och handlingsmönster?
  • Hur styr de dig, utan att du märker det?
  • Stäng ned dina dåliga mönster och skapa nya

Hur tänker du annorlunda (kreativt)

  • Varför vara kreativ?
  • Vi arbetar med praktiska kreativa verktyg
  • Hur du leder kreativa processer
  • Hur du skapar och leder nytänkande

Hur sortera och utvärdera kreativa idéer

  • Hur sorterar du fram de bästa idéerna
  • Bra idéer, klivstenar, ojsan, hjärteidéer!
  • Ta de bästa och värdera dem visionsmässigt
  • Ta de bästa och värdera dem affärsmässigt

Hur leder du kreativa medarbetare

  • Använd dig av tabbekvot
  • Hur använda idéflödestänk och flow
  • Skapa resande-folk i stället för bara-nå-målet-medarbetare i din organisation
  • Personligt kreativitetsplan för medarbetare
  • Din egen ledarplan för att tänka annorlunda
  • Utveckla ditt personliga ledarskap och ledarvarumärke

Hur leder du grupp/organisation mot kreativitet och visionärt synsätt

  • Hur belönar du de som tänker annorlunda?
  • Management by chokladask!
  • Frihet under kreativt utvecklingsansvar
  • Använda strategiskt kreativitetstänkande i ett affärsperspektiv
  • Trafiksignalssystemet

Hur säljer du in annorlunda och kreativa idéer

  • Varför sälja annorlunda?
  • Att sälja Annorlunda
  • Sälj utifrån hjärnans sätt att ta till sig information "VAK" (Visuell - Auditiv - Kinestetisk)
  • Sälj utifrån din personliga passion och vision (Varför - Hur - Vad)
  • Sälj genom att kombinera dessa två

Skapa din personliga plan och ta med hem

  • Sätt ihop Skapa och Leda kreativt till din personliga genomförandeplan.
  • Harmoniserar planen med ditt personliga sätt att arbeta, tänka och göra business
  • Ta med planen hem och börjar arbeta utifrån den
Kursen varvar föreläsning med olika praktiska övningar.

 Lärare

PA  Ståhlberg
PA är ledande expert, föreläsare och utbildare inom mönsterbrytning och visionärt tänkande. Han har under åren hjälpt många av Sveriges största företag att tänka utanför boxen. PA har en bakgrund som ledare och utbildare inom både näringsliv och offentlig verksamhet.
Inga förkunskaper krävs.(Ta med nyfikenhet och ett öppet sinne)
 

Företagsintern kurs

Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?

Översikt

Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning
 Tipsa kollega