Kurstillfällen
OBS!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans! Ange bara att du vill delta på distans då du bokar.
Tipsa kollega Skriv ut
Kursfakta
Längd: 2 dagar
Pris: 14950 kronor (exkl. moms)
Tider:
Dag 1: 09:30 till 16:30
Dag 2: 09:00 till 16:30
Inregistrering: kl. 09:00
Kursort:
Götgatan 14, Stockholm
Hitta hit
Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
IntresseanmälanEffektiv kravhantering - metoder & verktyg
Vill du lära dig grunderna i kravhantering, bli en bättre beställare eller bli mer erfaren som kravställare? Du kanske också vill bli bättre på att formulera och strukturera upp kraven på en IT-lösning? Då är kursen Effektiv kravhantering något för dig.
OBS!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans! Ange bara att du vill delta på distans då du bokar.
Kurstillfällen
Tipsa kollega
Kursfakta
Längd: 2 dagar
Pris: 14950 kronor (exkl. moms)
Inregistrering: kl. 09:00
Tider:
Dag 1: 09:30 till 16:30
Dag 2: 09:00 till 16:30
Kursort:
Götgatan 14, Stockholm
Hitta hit
Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
Intresseanmälan Kursmål
Efter kursen Effektiv kravhantering kommer du att ha goda kunskaper i vad ett krav är samt hur man identifierar, samlar in och prioriterar kraven. Vidare kommer du att ha erhållit kunskaper i vad användningsfall (use-cases) är och hur dessa används i praktiken för att åskådliggöra kraven samt hur man identifierar, beskriver och förfinar dem.
Vem bör deltaga?
Effektiv kravhantering vänder sig främst till dig som är eller att kommer att ta rollen som kravställare och beställare av IT-system. Kursens breda upplägg gör dock att kursen är synnerligen lämplig även för dig som är testansvarig, systemutvecklare, programmerare eller projektledare.
Bra flöde
Sofia Andersson, Schoolsoft
Inga tvivel om Ulfs kompetens.
Anonym
Toppenbra! Intressant! Bra blandning av teori och praktiska övningar.
Karin Persson, Leica Geosystems Technology
Han hade svar på allt
Anonym
Otroligt viktigt med en föreläsare som är pedagogisk och jobbar med kravhantering. Borgar för kvalitet.
Anonym
Hade inte så stora förkunskaper men kursen ger både en bra introduktion till vad Krav är och bra tillvägagångssätt/metoder för att samla in och skriva bra krav.
Magnus Wikman, Frontwalker
Kunnig och erfaren!
Mikael Nordgren, Mercur Solutions
Bra att han tog upp exempel ur verkligheten.
Anonym
Han var mycket bra på att samla in kraven! Det vill säga han "lurade" verkligen ut vad som gömde sig bakom en fråga och kunde bemöta det väl.
Anonym
Lugnt och sansat, avstämde att alla hängde med.
Per Rydqvist, SEB
Det här kommer jag att kunna ha stor användning av framöver.
Annika Larsson, Fujitsu Services
Läraren snappade snabbt upp på vilken nivå utbildningen skulle läggas på
Lisa Höglund, Danderyds sjukhus
Lättläst och bra översikt av de olika ämnena
Elizabeth Åkerstedt, Trafikförvaltningen
Lärorika praktiska övningar. Kul diskussioner.
Jessica Navertun, Auriga
Mycket intressant kurs. Många bra insikter.
Annika Milegård, Ringhals
Jättebra, intressanta exempel, lättförståeligt och engagerad.
Elisabeth Rehn, Ringhals
Många AHA-upplevelser av att man har lärt sig något nytt och det man redan kan
Hillevi Runesdotter, Posten
Sammanfattning
Vill du lära dig grunderna i kravhantering, bli en bättre beställare, öka på din verktygslåda som erfaren kravställare eller bli bättre på att formulera och strukturera krav på en IT-lösning? Då är kursen Effektiv kravhantering något för dig.
Nya utvecklingsmetoder och en snabbare och rörligare omgivning gör det allt viktigare att ha en bra struktur och kravprocess för att beskriva den förändring vi vill åstadkomma, oavsett om det gäller inköpta system eller egen utveckling i projekt eller i förvaltning. Det handlar bland annat om hur vi samlar in, dokumenterar, prioriterar och testar användarnas krav på systemet.
Att beskriva och kravställa ett IT-system på ett effektivt och flexibelt sätt är en förutsättning för att det system eller de ändringar som levereras motsvarar användarnas förväntningar och behov.
Övningar
Kursen innehåller ett flertal övningar som belyser teorier inom kravhantering.
Förkunskaper
Inga speciella förkunskaper krävs.
Kursinnehåll
Kravhanteringens betydelse
- Varför är kravhantering viktigt vid beställning och utveckling av IT-lösningar?
- Hur visar man på nyttan med kravhantering?
- Hur hittar man fel i kravbilden?
Översikt av kravhanteringsprocessen
- Vilka roller kan finnas med i kravhanteringsprocessen?
- Vilka uppgifter har en kravansvarig?
- Vilka moment ingår i kravhantering?
- Kravhantering i förhållande till
- Verksamhetsmodellering
- Projektledning
- Systemutveckling
- Test
- Hur förändras kravprocessen av olika utvecklingsmetoder?
- Vikten av att förstå användarnas behov
Arbeta effektivt med krav och kravhantering
- Hur kan man använda krav för att beskriva ett behov?
- Hur får man struktur i kravhanteringsprocessen?
- Hur bör man dokumentera kravhanteringsprocessen?
- Vilken koppling finns mellan krav, användningsfall och testfall?
- Vilka krav ställs på ändringshantering av krav?
- Hur definierar man produktens funktionalitet?
Bakgrund
- Hur påverkar nya utvecklingsmetoder kravhanteringsprocessen?
- Vad är en process?
- Vilka samband finns mellan verksamhetsutveckling och systemutveckling?
- Varför är det viktigt att förstå systemets omgivning?
- Vad är Zachman framework?
Kunskapsområden
- Analysera och förstå problemet
- Förstå intressenternas behov
- Definiera och beskriva systemet
- Sätta upp avgränsningar
- Skriva detaljspecifikationen
- Strukturera
- Prioritera
- Kvalitetssäkra
- Förvalta
Olika kravtyper
- Hur avgränsar man kraven?
- Vem vänder sig kraven till?
- Funktionella och icke funktionella krav
- Krav på olika nivåer.
- Användningsfall
- Hur använder man modeller för att göra det enklare att förstå?
Kravspårning
- Hur används kravspårningsmatriser för att:
- Identifiera aktörer och krav?
- Prioritera krav?
- Spårbarhet mellan krav, behov, testfall.
Tekniker för att samla in, granska och prioritera kraven
- Hur använder man workshops vid kravhantering?
- Vilka fördelar finns med workshops?
- Vad måste förberedas?
- Vem ska leda workshopen?
- Vilket ansvar har workshopledaren?
- Hur kan agenda se ut?
- Vilka regler bör finnas?
- Hur använder man brainstorming vid kravhantering?
- När ska man använda brainstorming?
- Vilka tekniker finns det för brainstorming?
- Hur genereras idéer?
- Hur reduceras idéer?
- Hur använder man storyboards och prototyper vid kravhantering?
- När ska man använda storyboards?
- Vad är skillnaden mellan aktiva, passiva och interaktiva prototyper?
- Vilka fördelar finns med prototyper?
- Övriga metoder
- Hur hanterar man systemets omfattning och avgränsning?
- Vilka metoder finns för att prioritera kraven?
- Hur tar man fram en kravbild?
- Vad ska finnas med i en kravspecifikation?
- Hur utformar man en kravspecifikation?
- Hur testar och verifierar man sina krav?
Hantera förändringar under arbetets gång
- Vilka krav bör finnas på spårbarhet?
- Varför är ändrings- och versionshantering viktig?
- Hur tar man fram krav under systemets hela livscykel?
