Kurstillfällen
OBS!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans! Ange bara att du vill delta på distans då du bokar.
Tipsa kollega Skriv ut
Kursfakta
Längd: 2 dagar
Pris: 13950 kronor (exkl. moms)
Tider:
Dag 1: 09:30 till 16:30
Dag 2: 08:30 till 16:00
Inregistrering: kl. 09:00
Kursort:
Götgatan 14, Stockholm
Hitta hit
Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
IntresseanmälanIntensivkurs i förändringsledning
Denna kurs ger dig förberedelserna, metoderna och verktygen för hur du ska genomföra en effektiv förändringsledning och nå hela vägen fram i din verksamhet.
OBS!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans! Ange bara att du vill delta på distans då du bokar.
Kurstillfällen
Tipsa kollega
Kursfakta
Längd: 2 dagar
Pris: 13950 kronor (exkl. moms)
Inregistrering: kl. 09:00
Tider:
Dag 1: 09:30 till 16:30
Dag 2: 08:30 till 16:00
Kursort:
Götgatan 14, Stockholm
Hitta hit
Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
Intresseanmälan Kursmål
Efter kursen kommer du behärska de metoder och verktyg som finns att tillgå för att få tillstånd en effektiv förändring. Du kommer att vara väl förtrogen med modeller, viktiga steg och moment som en lyckad förändring kräver. Du kommer även få med dig tips och trix på hur du ska hantera dina medarbetare i förändringsprocessen.
Förändring i verksamhet -betyder förändring i beteende.
Vem bör deltaga?
Kursen vänder sig till projektledare, förändringsledare, verksamhetsutvecklare, chefer och medarbetare som vill utveckla sin förmåga att leda och driva förändringsprocesser. Kursen passar ledare från alla typer av organisationer inom näringslivet och den offentliga sektorn. Kursen riktar sig till dig som idag står inför en förändring, är i en förändring eller vill vara väl förberedd för förändringar som kan komma framöver.
bra dialog, personligt engagemang och pedagogiskt upplägg från kursledaren.
Åsa Wrenéus, Statistiska Centralbyrån
Kompetent och engagerande
Ann-Sofie Fahlkvist, Löf
Bra på att fånga och involvera åhörarna.
Therese Dabrowski, CAG Mawell
Bra kursledare, bra upplägg och bra diskussioner i gruppen som även den var bra vad gäller mix av bolag och organisationer.
Anna Hjorth, Stadsledningskontoret
Han har en förmåga att beskriva saker på ett enkelt sätt.
Kjell-Åke Fälling, Cramo Services AB
Stor erfarenhet både bakåt i tiden men även exempel från detta nu gjorde det extra intressant
Catrin Jonsson, JÄMTKRAFT
Bra, med många personliga erfarenhet, det gjorde kursen underhållande och lärorik.
Mirjam Fernström Sandin, Regeringskansliet
Kände igen en del från mitt företag. Nu fick jag också ett bättre bakgrund till varför.
Anonym
Det fanns ingen som helst risk att man somnade eller tänkte på annat! Budskapen framfördes med lagom doser av underhållning så att det var lätt att ta in.
Anonym
Kopplade teori med praktiska erfarenheter på ett mycket proffsigt sätt. Gör att det fastnar i minnet mycket lättare.
Anonym
Det är tydligt att föreläsaren sitter inne på bred kompetens och ledaregenskaper. Framförandet upplevs som tryggt och inspirerande.
Mikael Rosenlind, ACADEMIC WORK SWEDEN
Läraren var otroligt verbal, lugnande och precis lagom "på". Kursen var kanon.
Odd Olsson, EVRY
Inte bara teori utan praktiska fall från verkligheten, mycket bra!
Anette Gårlin, Eskilstuna Kommun
Bra uppdelning av teori och praktik på de båda dagarna
Lars Åke Sjölén, CSN
Kursen innehåll egna exempel från kursläraren, tydliga power point - bra blandning av teori och praktik
Anna Grandin, SMHI
Fick bra tips att ta med hem. Kursläraren var engagerad och tydlig
Lena Kinnunen, Lantmäteriet
Kursläraren var motiverad och motiverande
Olle Hallquist, Strukton Rail
Sammanfattning
Hur ska jag bemöta medarbetarnas reaktioner? Hur får jag tillstånd en attitydförändring utan att peka med hela handen? Hur ska jag göra för att genomföra en effektiv omorganisation? Dessa frågor och många fler kommer du att få besvarande under denna kurs.
För att lyckas med förändringsledning är den interna kommunikationen en central del. Hur du lyckas förmedla ditt budskap och syfte med omorganisationen är av stor vikt för att få till en förändring som går smidigt och effektivt. Människor som tidigare ansetts som kompetenta och ambitiösa kan i den "nya" organisationen uppfattas som inkompetenta och motsträviga. Plötsligt ställs det nya krav på ledarskapet och medarbetarskapet. Detta kan i sin tur medföra stora problem om man är för ivrig och fokuserar på snabba resultat. Förändring tar tid. Vi reagerar på olika sätt när vi står inför en omorganisation. När kan man skynda på processen och när måste man stanna upp och bjuda in till dialog? Vilka kompetenser behöver man som ledare i en förändringsprocess och hur får man till en ändamålsenlig beteenderepertoar?
Under kursen går kursledaren igenom vad man som organisation behöver förbereda sig på inför en stor förändring. Du får tillgång till modeller och konkreta verktyg som du kan anpassa till din egen verksamhet. Allt går inte att förutse men man kan vara väl förberedd. Vi går igenom ”checklistan” och hur man lägger upp en bra strategi inför varje fas i en förändringsprocess.
Vi fördjupar oss i förändringskurvan och tittar på hur vi ska hantera medarbetarnas reaktioner på ett bra sätt. Hur motiverar man människor som känner osäkerhet och frustration? Med fokus på den interna kommunikationen går vi igenom hur man leder förändringen på ett optimalt sätt och får med sig alla medarbetare på tåget. Under kursen får varje deltagare utgå från sin verklighet och arbeta med case som bygger på de utmaningar som du brottas med i vardagen på din arbetsplats.
Vill du få metoderna och verktygen för hur du ska genomföra en effektiv förändringsledning och nå hela vägen fram? Då är denna kurs något för dig!
I kursen ingår boken "Leading Change" av John P. Kotter.
Fallstudier
Vi jobbar utifrån ”case”, deltagarnas egna eller färdiga case som vi förser dem med. Deltagaren får träna på hur man hanterar medarbetare, som t.ex. tappat motivationen eller inte sett vinsten med den pågående förändringen. Sedan kopplar vi det case vi jobbat med till de teorier och strategier vi gått igenom. Deltagaren får möjlighet att: • Bli tydligare i sin kommunikation • Bli bättre på att vända motstånd till framgång • Bli medveten om sina begränsningar • Bli tryggare i mötet med ”svåra” medarbetare • Lära sig hur man strategiskt förbereder samtal med medarbetare • Lära sig hur man får tillstånd en bra dialog. • Lära sig hur man på ett övertygande sätt får med sig människor vi en förändring.
Övningar
Under kursen kommer teoretiska avsnitt att varvas med praktiska övningar.
Lärare
Ronn Elfors Lipsker
Ronn har arbetat som ledare, både i privat och i offentlig sektor. Mellan 1997- 2017 arbetade han som konsult/utbildare- och då mest med förändringsledning.
Han har stor erfarenhet av att ha hjälpt stora företag och kommuner i deras förändringsarbeten.
Bl.a. Folksam. Regeringskansliet, Posten Brev, Coca-Cola Drycker Västerås Stad.
Han föreläser ofta kring ämnen som förändringsledning, Millenials och konflikthantering. Han är en väl anlitad och mycket uppskattad talare inom dessa ämnen.
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.
Kursinnehåll
Introduktion
- Vad är kriterierna för en lyckad förändring?
- När kan det vara känsligt att påbörja en förändringsprocess?
Förberedelsefasen
- Genomgång av effektiva förändringsmodeller och verktyg
- Vilka är chefer är lämpliga att leda en förändring?
- Omvärldsanalys
- Riskanalys
- Hur förbereder man medarbetarna?
- Kontextuell kontroll
- Ta fram vision, mål – vilka värderingar ska råda?
Implementeringsfasen
- Kommunicera visionen och målen
- Att hantera det motstånd som kan dyka upp
- Medarbetarnas nya roller vid outsourceing
- Hur använder vi oss effektivt av förändringskurvan?
- Hur skapar man snabba vinster – delmål?
- Hur behåller man momentum, tills förändringen verkligen satt sig?
Den nya organisationen
- Vad är kriterierna för en bestående förändring?
- Hur får man förändringen att bli en del av kulturen?
- Hur undviker man att människor går tillbaka till gamla vanor och beteenden?
Medarbetarna
- Hur får man tillstånd en beteendeförändring?
- Vad sker med en människa vid en stor förändring?
- Hur motiverar man människor som inte vill?
- Vilka typiska reaktioner möter man och hur bemöter man dessa på bästa sätt?
- Hur får man engagerade medarbetare som aktivt deltar i förändringsarbetet?
Ledarskapet
- Vilka färdigheter behöver jag som ledare för att lyckas med förändringen?
- När ska jag som ledare vara styrande, coachande eller delegerande?
- Hur skapar man ett öppet klimat som inbjuder till dialog?
- Hur kan jag som ledare förbereda mig på bästa sätt?
Sammanfattning och avslutning
