Utveckling av appar för iPhone och iPad
Kursmål
Efter kursen ska deltagaren ha fått en överblick av plattformen och hur app-utveckling på iOS går till.
Vem bör deltaga?
Kursen vänder sig till IT-strateger, produktutvecklare och programmerare. Den riktar sig både till personer som vill utveckla egna produkter och de som är intresserade av att komplettera sin organisations informationstjänster med en närvaro på iPhone och iPad.
Sammanfattning
Det finns mer än 200 miljoner iOS enheter (iPhone, iPod touch och iPad) i världen. På tre år har Apples app store vuxit till mer än 500 000 appar och har haft mer än 15 miljarder nerladdningar. Större delen av nyförsäljningen på mobilmarknaden i Europa och USA består av smarta mobiler (främst iOS och Android). Det har skapat en helt ny marknad för den som vill utveckla applikationer. Det har också skapat nya förutsättningar för hur företag och organisationer kan och bör kommunicera internt och externt.
Under kursen så kommer vi titta på iOS roll på marknaden och hur man tar sin produkt dit. Vi kommer att göra en ordentlig genomgång av iOS funktionalitet och vad man kan göra med den. I kursen så kommer du även få se en fallstudie av några existerande produkter på marknaden. Vi kommer även att diskutera hur man kan använda den mobila plattformen för att bredda kundutbud och kundnytta och för att effektivisera den egna organisationen.
Lärare
Sten Kaiser
Sten Kaiser är Tekn Dr från KTH. Han arbetade under 10 år på Apple och IBM och har sedan 15 år drivit egna bolag inom teknik och marknadsföring. Sten håller sedan 10 år kurser i interaktionsdesign vid Luleå Tekniska Högskola. Han har under det senaste året helt ägnat sig åt att utveckla iPhone appar, framför allt i egen regi, men också på uppdrag.
Förkunskaper
Allmän IT-kunskap
Kursinnehåll
Introduktion
- Vad är iOS? En kort introduktion till plattformen
- Att utveckla appar: Vad är speciellt med app-utveckling?
- Vad kan och får man göra?
- Mobila webbsidor och web-applikationer, ett alternativ till appar
Utveckling
- Arbetsflöde
- Form och funktion
- Utvecklingsmiljö, Xcode
- Fallstudie, exempel på hur några appar är uppbyggda
- Hårdvara, iPhone, iPad, iPod
- Språkstöd
- Anropa webbtjänst
- Minneshantering
- API:er och andra hjälpmedel
- Felsökning och test
- Spara och lagra data
iOS framework
- En genomgång av funktionaliteten i iOS
- Ljud, bild och video
- Location API
- Molntjänster
- Nätverk och kommunikation
Distribution
- In house
- Apple Appstore
- Betal-app
- In app purchace
- Annonsfinansiering
- Ad Hoc
- Marknadsföring
Feedback
- Försäljningsstatistik
- Analysera användarbeteende
- Buggrapportering
Användaren
- Navigeringsverktyg
- Tekniker
- Upplevelse
- Verktyg och metoder för att förbättra användarupplevelsen
Framtiden
- Vad kan vi förvänta oss i form av hård- och mjukvara?
