NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Götgatan 14
118 46 Stockholm
 

ITIL® 4 Foundation

Under den här ITIL Foundation-kursen får du en grundläggande förståelse för ramverket ITIL och IT Service Management och lär dig att hantera IT-tjänster mer effektivt.

Översikt

 19 950 kr ex moms
  Dag 1:  09:00 till 16:30
Dag 2:  09:00 till 16:30
  Stockholm
NFI Utbildning
Götgatan 14

Kursmål

ITIL® 4 Foundation förbereder dig för en certifiering i ITIL 4. ITIL 4 innehåller en vägledning för hantering av IT-tjänster och krav i en verksamhet med ökande förändringstakt utan att tumma på stabilitet och kvalité. Värde är fortsatt ett av ledorden inom ITIL.

Sammanfattning

ITIL uppdaterades under 2019 och blir ITIL 4. ITIL har under åren uppdaterats för att anpassas efter hur verksamheterna utvecklas och därför kommer nu en uppdatering som är mer anpassat till dagens snabbare utvecklingstakt.
I och med den digitalisering som pågår och att kraven på snabbare förändringstakt ökar krävs nya arbetssätt för att IT skall kunna skapa värde tillsammans med kunden. ITIL 4 utvecklar arbetssätten för att vi skall kunna möta dessa behov. Orden kund, värde och nytta har alltid varit synonymt med ITIL. Nu när dessa ord snarast är självklarheter lägger ITIL 4 större fokus på samarbete för att ytterligare skapa värde och nytta för kunden.
ITIL 4 utvecklar ITIL v3 för att ge våra organisationer en ”operating model” som passar dagens arbetssätt och det behovet av flexibilitet som finns idag.
En stor del är att hjälpa oss skapa en flexibel organisation utan silos där vi arbetar tillsammans med verksamheten/kunden för att skapa verkligt affärsvärde (Business Value).
Se till att du har tid att studera hemma på kvällarna efter kursdagarnas slut. Planera för den tiden!
Alla som arbetar inom IT och är involverade i eller runt tjänsteleveransen (IT-service Management).
ITIL Certifiering (1 gång) ingår i kurspriset.
Det är ett certifikat och ett bevis på att ni har tagit till er och lärt er grunderna inom ITIL.

The ITIL 4 certificate on this page are offered by Larsson & Co ATO/Affiliate of AXELOS Limited. ITIL 4 is a registered trade mark of AXELOS Limited. All rights reserved.

Course Introduction

  • Schedule
  • Objectives
  • Examination
  • ITIL 4
  • ITSM in the modern world

Key Concepts of Service Management

  • Organization
  • Co-create Value
  • Service Provider and Consumer
  • Services and Products
  • Service relationship
  • Utililty and Warranty

The Four dimensions of Service Management

  • Organization and people
  • Information and technology
  • Partners and suppliers
  • PESTLE
  • Value Streams and Processes

ITIL Service Value System

  • Opportunity, Demand and Value
  • Guiding Principles
  • Governance
  • Practices
  • Continual Improvement
  • Service Value Chain

ITIL Management Practices

  • General
  • Service
  • Technical

Course Summary

  • Objectives
  • Examination
  • Evaluation
  • Use your new knowledge
Övningar och testprov ingår som en del i kursen. Vi rekommenderar att man laddar ner Axelos App (finns där appar finns).
Inga förkunskaper krävs. Datorer används ej under kursen men viss datorvana och begreppskännedom underlättar.

Företagsintern kurs

Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?