Att arbeta med mål i workshops
Översikt
Kursen är normalt 1 dag men kan anpassas till längre eller kortare utbildning
Företagsintern kurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?
Anmäl intresseEfter kursen kommer du att: kunna sätt mål i workshops, kunna tillämpa några verktyg och metod som skapar hög delaktighet, fått kunskaper om hur målen nås och prestation följs upp.
Mål har i alla tider används för att formulera utmaningar. De hjälper oss, att leda tanken för hur våra ambitioner kan uppnås. Stegvis kan ambitionerna höjas för att bli alltmer utmanande.
Metod och verktyg som lärs ut under kursen kan tillämpas i alla typer av organisationer, i befintlig ledningsstruktur och på kända ledningsmodeller. Med dina viktigaste intressenter i fokus, kommer du att identifiera rätt mål för vad som ska presteras. Resultatet blir ökad motivation bland medarbetarna, nöjda intressenter och lättare att genomföra verkningsfulla förbättringsåtgärder.
Under denna intressanta kurs får du lära dig, att arbeta med mål och åtgärder i workshops. Med praktiska metoder och verktyg kommer du steg för steg att välja bort det mindre viktiga för att kunna prioritera det viktigaste. Du kommer också att få lära dig att formlera mål och mått, att bygga en mätprocess och hur du följer upp prestationer i verksamheten. I kursmaterialet ingår böckerna ”Målbaserat ledarskap” och ”Workshops och arbetsmöten” som kursens lärare Krister Forsberg har skrivit.
Bra med boken kopplat till powerpointen. Lättare att smälta all information och kunskapsinhämtning.
Janine Bichara, Vårdförbundet
Rekommenderar kursen
Anders Lövefors, Locum
Rekommenderar kursen
Hjalmar Croneborg, Sveriges Lantbruksuniversitet SLU
Rekommenderar kursen
Maria Hedenström, BKT
Kursen vänder sig till ledare och chefer av alla slag på alla ledningsnivåer, samt förändrings- och processledare och verksamhetsutvecklare.
- Intressentanalys
- Målkartan
- Analys orsak – verkan
- Identifiera och prioritera åtgärder för att nå mål
- Skapamålbilder och kommunicera mål
- Vad skiljer mål för verksamhet, projekt och medarbetare?
- Skapa en aktiv dialog med de viktigaste intressenterna
- Sätta mål för att kunna prestera
- Följa upp verksamhetens prestation och förmåga
- Mäta för att förstå, utvärdera, förutsäga och förbättra
- Hur definierar vi ett mått?
- Vad mäter vi på?
- Mäter vi sen eller tidig indikation?
- Hur ser en måttspecifikation ut?
- Hur ser en målrapport se ut?
- Hur bedömer vi om målet kommer att nås?
- Var åtgärderna verkningsfulla?
- Vilka hinder finns för att målet inte nås?
- Skapa en story som engagerar och mobiliserar medarbetarna
- Undvik modeord
- Se upp för fallgroparna
Under kursen får du arbeta med ett case för att prova på metod och verktyg.
Krister Forsberg
Krister är facilitator inom facilitering och leda grupper i möten. krister är även författare till flera ledarskapsböcker som kommit ut på LIber förlag: Workshops och arbetsmöten - Verktygslåda för meningsfulla möten, Mötesledarguiden, Målbaserat ledarskap och Leda genom mål.
Fördel om du har gått någon av kurserna: Intensiv kurs i mötesfacilitering för chefer och gruppledare, Att leda och genomföra effektiva Workshops och arbetsmöten. Annars inneha motsvarande kunskap.