Samarbete genom kommunikation och värdegrundsarbete
Översikt
Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning
Företagsintern kurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?
Anmäl intresseHär får du lära dig grunderna för att nå fram i kommunikationen men också hur dåliga konflikter förebyggs, hur uppkomna konflikter hanteras samt hur konfliktskapande beteenden avstyrs.
En väl fungerande grupp är både avgörande för effektivitet och trivsel.
Ett väl fungerande samarbete bidrar till effektivitet och kunskapsöverföring, gruppen kan tillsammans lösa komplexa problem. Välmående medarbetare är kreativa, positiva och håller sig friskare. På denna tvådagarsutbildning får du lära dig hur normer för samarbete tas fram och hur arbetet med förändring av beteendena sedan kan gå till. Kommunikation är en viktig del i samarbetet. Här får du lära dig grunderna för att nå fram i kommunikationen men också hur dåliga konflikter förebyggs, hur uppkomna konflikter hanteras samt hur konfliktskapande beteenden avstyrs.
Kursen lämpar sig för alla typer av ledare och tilltänkta ledare men också som företagsanpassad utbildning för hela grupper.
- Skillnaden i resultat för välfungerande grupper/icke fungerande
- Vad krävs för att uppnå effektivitet, produktivitet och välmående medarbetare?
- Hur tas normer fram för gruppen?
- Hur får man gruppen att leva efter dem?
- Förändring av beteenden
- Kommunikation – att nå fram till varandra
- Att ge kritik utan att såra
- Förebyggande konfliktarbete
- Konflikthantering
- Avstyra konfliktskapande beteenden
- Kroppsspråk
- Förberedelse inför ett svårt samtal
- Förväntade reaktioner
- Mina egna reaktioner
- Empati
- Identifiera tekniken
- Hur kan du bryta härskarmönstret?
- Hur fungerar jag?
- Hur uppfattas jag av omgivningen?
- Självförtroende
- Självkänsla
Elisabeth Weidel
Elisabeth har 15 års erfarenhet från olika ledarbefattningar. Hon har arbetat som projektledare, platschef, regionchef, konsultchef, ingått i ledningsgrupper i stora företag samt har erfarenhet av styrelsearbete. Hon har en bred erfarenhet från IT och telekombranschen. Elisabeth har en systemvetenskaplig utbildning samt har läst ledarskap, beteendevetenskapliga utbildningar och "organisationen ur ett genusperspektiv" på ledarhögskolan i Örebro samt vid Linköpings Universitet.
Inga förkunskaper krävs