Samarbete genom kommunikation och värdegrundsarbete
Kursmål
Här får du lära dig grunderna för att nå fram i kommunikationen men också hur dåliga konflikter förebyggs, hur uppkomna konflikter hanteras samt hur konfliktskapande beteenden avstyrs.
Vem bör deltaga?
Kursen lämpar sig för alla typer av ledare och tilltänkta ledare men också som företagsanpassad utbildning för hela grupper.
Sammanfattning
En väl fungerande grupp är både avgörande för effektivitet och trivsel.
Ett väl fungerande samarbete bidrar till effektivitet och kunskapsöverföring, gruppen kan tillsammans lösa komplexa problem. Välmående medarbetare är kreativa, positiva och håller sig friskare. På denna tvådagarsutbildning får du lära dig hur normer för samarbete tas fram och hur arbetet med förändring av beteendena sedan kan gå till. Kommunikation är en viktig del i samarbetet. Här får du lära dig grunderna för att nå fram i kommunikationen men också hur dåliga konflikter förebyggs, hur uppkomna konflikter hanteras samt hur konfliktskapande beteenden avstyrs.
Lärare
Elisabeth Weidel
Elisabeth har 15 års erfarenhet från olika ledarbefattningar. Hon har arbetat som projektledare, platschef, regionchef, konsultchef, ingått i ledningsgrupper i stora företag samt har erfarenhet av styrelsearbete. Hon har en bred erfarenhet från IT och telekombranschen. Elisabeth har en systemvetenskaplig utbildning samt har läst ledarskap, beteendevetenskapliga utbildningar och "organisationen ur ett genusperspektiv" på ledarhögskolan i Örebro samt vid Linköpings Universitet.
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs
Kursinnehåll
Introduktion till Samarbete genom kommunikation och värdegrundsarbete
- Skillnaden i resultat för välfungerande grupper/icke fungerande
- Vad krävs för att uppnå effektivitet, produktivitet och välmående medarbetare?
Normer och värdegrunder
- Hur tas normer fram för gruppen?
- Hur får man gruppen att leva efter dem?
- Förändring av beteenden
Kommunikation och konflikthantering
- Kommunikation – att nå fram till varandra
- Att ge kritik utan att såra
- Förebyggande konfliktarbete
- Konflikthantering
- Avstyra konfliktskapande beteenden
- Kroppsspråk
Svåra samtal – varför är det så svårt?
- Förberedelse inför ett svårt samtal
- Förväntade reaktioner
- Mina egna reaktioner
- Empati
Härskartekniker - att förtrycka med hjälp av olika tekniker
- Identifiera tekniken
- Hur kan du bryta härskarmönstret?
Självinsikt
- Hur fungerar jag?
- Hur uppfattas jag av omgivningen?
- Självförtroende
- Självkänsla
Sammanfattning och avslutning
