Kurstillfällen
OBS!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans! Ange bara att du vill delta på distans då du bokar.
Tipsa kollega Skriv ut
Kursfakta
Längd: 2 dagar
Pris: 14950 kronor (exkl. moms)
Tider:
Dag 1: 09:30 till 16:30
Dag 2: 09:00 till 16:30
Inregistrering: kl. 09:00
Kursort:
Götgatan 14, Stockholm
Hitta hit
Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
IntresseanmälanUsability och Gränssnittsdesign - Intensivkurs
I den här kursen lär du dig vad som bör styra ett gränssnitts utformning samt hur man på ett strukturerat sätt kan arbeta med användbarhetsaktiviteter under olika faser i ett utvecklingsprojekt eller i förvaltning.
OBS!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans! Ange bara att du vill delta på distans då du bokar.
Kurstillfällen
Tipsa kollega
Kursfakta
Längd: 2 dagar
Pris: 14950 kronor (exkl. moms)
Inregistrering: kl. 09:00
Tider:
Dag 1: 09:30 till 16:30
Dag 2: 09:00 till 16:30
Kursort:
Götgatan 14, Stockholm
Hitta hit
Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
Intresseanmälan Kursmål
Efter intensivkursen Usability och Gränssnittsdesign har du fått kunskaper i hur man med hjälp av användarcentrerad design utvecklar och förvaltar IT-system; hur ett ändamålsenligt gränssnitt bör utformas samt hur gränssnittets användbarhet kan testas. Du kommer ha fått en god inblick i begreppsvärlden kring usability design och user experience, samt hur vi människor rent beteendevetenskapligt fungerar i vår kontakt med gränssnitt.
Vem bör deltaga?
Du som vill skaffa dig kunskaper i att arbeta användarcentrerat för att utveckla och testa applikationer och gränssnitt. Intensivkursen Usability och Gränssnittsdesign är lämplig för dig som vill lära dig om gränssnittsdesign för att till exempel kunna ställa relevanta krav på ett webbdesignteam, ansvara för design av en ny applikation med ett grafiskt gränssnitt, eller vill lära dig hur man kan testa gränssnitt.
Det här var precis vad jag behövde för att kunna genomföra mitt arbtete mer strukturerat.
Torbjörn Nilsson, Trygg Hansa Försäkrings AB
Väldigt duktig och motiverande föreläsaren, vilket bidrog mycket till kursens kvalitet.
Hanna Boman, Nordicstation
Mattias tog upp många bra exempel som var lätta att relatera till.
Anonym
Pedagogiskt, intressant och bra exempel
Carola Östlund, Svenskt Näringsliv
Kursen har givit mig jättemycket!
Lotta Von Schantz, DOMSTOLSVERKET
Många bra tips och ideér att ta med hem och jobba vidare med.
Jonas Lycksén, Visma SPCS
Matchade det som stod i programmet perfekt och passade dessutom mina syften fullt ut.
Ulrika Berggren, Skogsstyrelsen
Gav mycket matnyttigt, även om sånt som inte är mitt dagliga arbete.
Mattias Alldahl, Kungl. Musikhögskolan
Bra erfarenheter
Örjan Bergholm, Resolut Marketing Systems AB
Bra lärare + bra innehåll
Sofie Westman, Trygg-Hansa
Strukturerat, tydlig.
Julia Janasz, Försakringskassan HK
Sammanfattning
Ett användargränssnitt är bra när vi inte tänker på det! Att arbeta med kontaktytor mellan människa och maskin är utmanande och utgör ofta en stor del av en applikation. Om inte användarna förstår och kan använda gränssnittet uppnås inte de effekter vi vill få ut. Intensivkursen Usability och Gränssnittsdesign presenterar vad som bör styra ett gränssnitts utformning samt hur man på ett strukturerat sätt kan arbeta med användbarhetsaktiviteter under olika faser i ett utvecklingsprojekt eller i förvaltning.
Många av exemplen i kursen rör webb- eller mobilgränssnitt, men det mesta av kursens innehåll är generellt och kan appliceras på alla typer av gränssnitt. Kursen består av teoretiska pass, då vi exempelvis lär oss om beteendevetenskapliga teorier kring hur vi som människor fungerar i vår interaktion med gränssnitt, samt praktiska pass då vi behandlar konkreta frågeställningar rörande design av gränssnitt. Ett viktigt moment i kursen behandlar även hur man i praktiken testar användbarheten hos ett gränssnitt. Vi genomför även flera övningar.
Lärare
Mattias Hyll
Mattias har mer än 15 års erfarenhet av att arbeta i gränslandet mellan verksamhet och IT. Han har bland annat arbetat i roller som användbarhetsexpert, kravanalytiker, testledare och förvaltningsledare. Exempelvis så har Mattias ansvarat för utveckling och förvaltning av intranät inom flera större globala bolag. Mattias har arbetat som lärare hos NFI sedan 2000. Han har tidigare bland annat arbetat som systemtestare på Ericsson samt som lärare på KTH inom informations- och medieteknik.
Förkunskaper
Du bör ha intresse samt vana av att hantera och arbeta med gränssnitt, i t.ex. roller som projektledare, beställare, utvecklare, testare, eller designer.
Kursinnehåll
Introduktion
- Vad innebär användbarhet (usability)?
- Viktiga begrepp inom området
- Vinster med att arbeta strukturerat med användbarhet
Människan
- Beteendevetenskap och kognition
- Hur fungerar våra sinnen i kontakt med gränssnitt
- Hur människans minne fungerar, kan vi underlätta inlärning
- Vad innebär beteendedesign?
Arbetsmetoder
- Hur arbetar vi användarcentrerat för att utveckla en applikation?
- Systemutvecklingsprocesser samt användarcentrerade metoder
- Att genomföra en målgruppsanalys
- Standarder inom området Usability Design
Gränssnittsdesign
- Olika områden inom gränssnittsdesign; informationsdesign, interaktionsdesign, grafisk design
- User experience (UX)
- Tillgänglighet och design av gränssnitt för människor med funktionsnedsättningar
Struktur och navigering
- Informationsarkitektur; att skapa en logisk och lämplig struktur
- Hur bör navigationen utformas så att användarna kan hitta det dom söker?
- Att designa en sida som fungerar
Grafiska verktyg
- Grafisk design av sidor, text och funktioner i applikationer
- Att presentera text på skärm så att den fyller sitt syfte
- Hur bör färger, bilder och ikoner användas
Testning av användbarhet
- När och hur testar man användbarhet?
- Genomgång av olika testmetoder och deras för- och nackdelar
- Vilket resultat kan strukturerade användbarhetstester förväntas ge?
Praktiska övningar
- Att genomföra en målgruppsanalys
- Att skapa en informationsstruktur baserad på målgruppens behov
- Scenariobaserat användartest (”Think aloud”)
Sammanfattning och avslutning
