Kurstillfällen
OBS!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans! Ange bara att du vill delta på distans då du bokar.
Tipsa kollega Skriv ut
Kursfakta
Längd: 1 dagar
Pris: 6950 kronor (exkl. moms)
Tider:
Dag 1: 09:00 till 16:30
Inregistrering: kl. 09:00
Kursort:
Götgatan 14, Stockholm
Hitta hit
Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
IntresseanmälanAgil metoder grundkurs
Agil grundkurs är en tvådagarskurs där du lär dig grunderna och de viktigaste praktiska aspekterna av agila metoder. Innehållet syftar till att kunna leverera resultat till kunden ett steg i taget och göra snabba förändringar vid behov, få ett ökat fokus på kundvärde, snabbare ledtider, kontinuerlig uppföljning och mer motiverade medarbetare.
OBS!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans! Ange bara att du vill delta på distans då du bokar.
Kurstillfällen
Tipsa kollega
Kursfakta
Längd: 1 dagar
Pris: 6950 kronor (exkl. moms)
Inregistrering: kl. 09:00
Tider:
Dag 1: 09:00 till 16:30
Kursort:
Götgatan 14, Stockholm
Hitta hit
Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
Intresseanmälan Kursmål
Agil betyder lättrörlig och de agila metoderna är de bäst lämpade för att hantera en snabb förändringstakt i marknad och omvärld. Det betyder att sättet vi driver utveckling och förändringsarbete påverkas och därmed alla anställda blir berörda.
Kursen ger dig insikter kring varför fokus på snabba genomloppstider, högt kundfokus och stora möjligheter till förändringar är så viktiga och hur du kan göra för att nå dit samtidigt som engagemanget hos medarbetarna ökar.
Vem bör deltaga?
Kursen ger en bred översikt och passar många olika roller och alla som är intresserade av vad en agil transformation innebär. Innehållet lämpar sig för såväl produkt- som tjänsteföretag samt för både privat och offentlig sektor.
Sammanfattning
Agil grundkurs är en tvådagarskurs där du lär dig grunderna och de viktigaste praktiska aspekterna av agila metoder. Innehållet syftar till att kunna leverera resultat till kunden ett steg i taget och göra snabba förändringar vid behov, få ett ökat fokus på kundvärde, snabbare ledtider, kontinuerlig uppföljning och mer motiverade medarbetare.
Stort fokus läggs på organisationskulturen samt förändra inställningar som krävs för att en organisation ska kunna jobba mer agilt.
Under kursens gång diskuterar vi när det är lämpligt att jobba agilt och vilka fördelar det ger. Andra viktiga och grundläggande områden som behandlas är vad de olika agila metoderna faktiskt står för, var och hur de används och vad de har gemensamt. Kursen innehåller också en verktygslåda bestående av en mängd principer och tekniker som du kan använda för att kontinuerligt utveckla det agila arbetet i ett team. Vi går igenom några av de vanligaste agila metoderna som Scrum och Kanban, så att du får en förståelse för dess grundläggande begrepp, termer och rutiner.
Övningar
Kursen varvar mellan teori, gruppdiskussioner och många praktiska övningar för att maximera inlärningen.
Lärare
Magnus Österholm
Magnus har över 20 års erfarenhet som projekt- och programledare i stora och mindre projekt inom teknikutveckling och förändringsledning. Han har sin bakgrund inom industri och telekom och är en uppskattad utbildare och föreläsare. Han har jobbat med både traditionella och agila projekt och är certifierad SAFe Program Consultant.
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs
Kursinnehåll
Vad är kännetecknande för agila metoder
Varför behöver arbetssätten förändras?
Historien bakom uppkomsten
Principerna kring Lean och Agile
Värderingar
Det agila manifestet
Skillnader mellan traditionell utveckling och agil utveckling
När passar respektive passar inte agila arbetssätt
Time boxing vs resultat
Rollerna i en agil organisation
Scrum och Kanban- likheter och skillnader. Hur kan de kombineras
Det agila arbetssättet och dess olika delar
Mindset och vikten av samarbete
Att införa agila metoder - tips, goda råd samt fallgropar
Tidsplanering
Estimering av kommande uppgifter
User stories och kravhantering
Att sätta mål
Att skala agila metoder- t.ex SAFe
