Effektiv kommunikation - Nå hela vägen med sitt budskap
Förmågan att kommunicera - att sända och ta emot budskap - är människans allra viktigaste kompetens. Effektiv kommunikation utvecklar din kommunikationsförmåga och ger dig konkreta verktyg, kraftfulla modeller och nyttiga insikter.
Översikt
14 950 kr ex moms
Dag 1: 09:30 till 16:30
Dag 2: 09:00 till 16:30
På plats & distansStockholm
NFI Utbildning
Götgatan 14
Frukost, Lunch & fika* Efter kursen Effektiv kommunikation har du utvecklat din kommunikationsförmåga. Du kommer ha fått flera grundverktyg för god kommunikation samt behärska olika tekniker för att skapa en öppen kommunikation för effektivitet och gott samarbete. Du kommer även kunna anpassa din kommunikationsstil till olika individer och situationer.
Att tydligt kunna uttrycka sina idéer, tankar och känslor, att enkelt kunna nå fram med sitt budskap till andra utan missförstånd och att ledigt kunna samarbeta för att effektivare nå önskat resultat, är av avgörande betydelse för din framgång i arbets- och privatlivet.
Förmågan att kommunicera - att sända och ta emot budskap - är människans allra viktigaste kompetens och den har i alla tider varit en nödvändighet. Kommunikationsförmågan är ett vitalt verktyg och det måste ingå i verktygslådan hos alla medarbetare, chefer och ledare som vill vara trygga, tydliga och trovärdiga. Denna förmåga är inte medfödd, alla kan lära sig att utveckla den. Kursen Effektiv kommunikation utvecklar din kommunikationsförmåga genom att du får konkreta verktyg, kraftfulla modeller och nyttiga insikter att använda i din vardag.
Under kursen varvas lättbegriplig teori med praktiska kommunikationsövningar för att ge dig som deltagare större förståelse för olika kommunikationsstilar.
Mycket duktig föreläsare.
Anonym
Kunnig kursledare, förmåga att motivera.
Anonym
Pedagogisk och inspirerande.
Britta Boström, Svenska ESF-rådet
Läraren är väldigt kunnig och engagerande.
Anonym
Som helhet en mycket bra kurs, bra kursledare och trevliga lokaler.
Adam Larsson, Elgiganten Logistik AB
Det märktes att han kunde ämnet väl.
Johanna Särnbrink, NCC CONSTRUCTION SVERIGE
2 mycket bra dagar med ypperlig guidning inkl. ett fint omhändertagande!
Anonym
Kursledaren är duktig och framför allt väldigt engagerad.
Roland Vörde, Saab Dynamics
Läraren presenterar kursen och tankar så att man förstår. Han var trevlig och rolig och hans sätt att leda kursen var grymt.
Petra Kotouckova, Carnegie Investment Bank
Tack för en grym kurs!!!
Lukas Blom, Nordnet
En nyttig kompott av olika delar i kommunikationens konst.
Roland Svahn, Post och Telestyrelsen
Mycket engagerande och inkännande föreläsare
Rafaels Amolin, DeLaval International
Mycket bra och positiv person som passar flera olika människotyper
Erik Sundberg, Boliden Mineral
Det kändes att han visste vad han pratade om.
Anonym
Jag fick de redskap som jag efterfrågade.
Anonym
Oerhört entusiastisk, bra pedagog, använder olika metoder, fick med alla.
Janett Broms, Villaägarnas Riksförbund
Mycket inspirerande
Maria Weiberg, Finja Betong AB
Engagerande och intressant
Malin Johnsson, Procurator
Känslan efter kursen är kul och inspirerande
Malin Westman, Nacka Kommun
Alla som vill förbättra sin förmåga att kommunicera och samarbeta på ett bra sätt. Du som vill öka din förståelse för olika kommunikationsstilar samt utveckla din möjlighet till att nå fram med ditt budskap.
- Grunderna i kommunikationsteori
- Modell för kommunikationsprocessen
- Samtalets byggstenar för effektiv kommunikation
- Hinder för kommunikation
- Grunderna i ett beteende
- Öppen resp.sluten kommunikation
- De fyra olika kommunikationsstilarna
- Starka och svaga sidor i respektive stil
- Förstå, identifiera, känna igen min egen stil
- Känna igen och förstå mortpartens stil
- Nå fram till olika personligheter, kommunikationsstilar
- Frågeteknik – hur ta initiativ och styra samtal
- Ställa frågor som förtydligar, hjälper inte stjälper
- Olika frågetyper
- För att bli bättre på att förstå, vara lyhörd
- Verktyg för aktivt lyssnande
- Lyssna på hela budskapet
- Tolka ickeverbala signaler
- Att ge och ta emot beröm
- Ge konstruktiv återkoppling på ett trovärdigt sätt
- Hur vet jag att jag nått fram?
- Kommunikationens betydelse
- De fem olika konfliktstilarna
- Identifiera, känna igen sin och motpartens stil
- Respekt för varandras ståndpunkter
- Principer för effektiva möten
- Problemlösning och kreativitet
- Vilket verktyg för vilken samtalssituation?
- Samtalsmetodik - samtalets tre faser
- Att snabbcoacha vid mindre uppgifter
- Att ge hjälp till självhjälp vid större uppgift
- Att delge sin välgrundade åsikt
- Att presentera professionellt sin idé
- Att sätta gränser, våga säga nej
- Att ge negativt besked
Effektiv kommunikation varvar teoriavsnitt med enskilda övningar, gruppdiskussioner och reflektioner.
Inga förkunskaper behövs för Effektiv kommunikation, då det är en grundkurs.
Tipsa kollega
Företagsintern kurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?
Anmäl intresse