Kundkommunikation - Grundkurs
Du lär dig att inte bara lösa problem, utan också att bygga relationer och skapa ett intryck av professionalism och värme.
Översikt
7 950 kr ex moms
09:00 till 16:30
På plats & distansStockholm
NFI Utbildning
Götgatan 14
Frukost, Lunch & fika*Efter kursen har du utvecklat din förmåga att kommunicera professionellt och effektivt med kunder i olika situationer. Du har fått verktyg för att lyssna aktivt, anpassa din kommunikation efter mottagaren och hantera utmanande samtal med trygghet. Du kan skapa en positiv kundupplevelse genom ett bemötande som bygger på förståelse, tydlighet, trovärdighet och respekt.
Du får även verktyg som stärker kundupplevelsen genom tydlig och förtroendegivande kommunikation i både skriftliga- och i muntliga kontakter.
Det handlar inte om att kunden alltid har rätt – det handlar om att hantera och bemöta kundens behov och förväntningar professionellt. Denna utbildning är för alla med kundkontakter och ger verktygen att kommunicera tydligare och mer professionellt, både i skrift och muntligt. Lär dig att hantera svåra samtal, vända missnöje till nöjdhet och förebygga konflikter. Kursen stärker kundens upplevelse och skapar en positiv atmosfär i varje samtal. Du lär dig att inte bara lösa problem, utan också att bygga relationer och skapa ett intryck av professionalism och värme.
Kursen riktar sig till alla som vill förbättra sin förmåga att kommunicera, hantera och bemöta kunder och andra intressenter.
- Vad som menas med god kundkommunikation och professionellt bemötande
- Kunskap om personlighetstyper och beteendemönster
- Förståelse och insikter i utmaningarna med kundkommunikation
- Så skapar du förtroende och tillit
- Kulturella skillnader i kundkommunikation
- De vanligaste mejlmisstagen som skapar irritation och missnöje
- Röstens betydelse i telefon och möten
- Tonalitet i skrift och tal
- Kunskap om kroppsspråkets samspel i kommunikationen
- Digital kommunikation – så skapar du mer engagemang och tydlighet
- Konflikthantering – förebygg och få verktyg för att inte gå på impuls
- Minska missförstånd med tydliga spelregler och instruktioner
- Bekräfta och lyssna aktivt för att ge rätt svar
- Hantera förminskningar och förolämpningar proffsigt!
- Vikten av tydlighet och empati i mötet med frustrerande kunder
- Skapa en inkluderande kommunikation
- Aktivt lyssnande – Visa att du är uppmärksam på kundens behov
- Vänlig och professionell ton – Använd ett vänligt språk och en positiv attityd
- Tydlig och enkel kommunikation – Förklara information på ett enkelt sätt
- Personlig anpassning – Ge kunden extra uppmärksamhet – det lilla extra
Kursen varvar teoriavsnitt med övningar, gruppdiskussioner och reflektioner.
Tipsa kollega
Företagsintern kurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?
Anmäl intresse