NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Götgatan 14
118 46 Stockholm
film

Kundkommunikation - Grundkurs

Du lär dig att inte bara lösa problem, utan också att bygga relationer och skapa ett intryck av professionalism och värme.

Översikt

 7 950 kr ex moms
 09:00 till 16:30
 På plats & distans
Stockholm
NFI Utbildning
Götgatan 14
matFrukost, Lunch & fika*

Kursmål

Efter kursen har du utvecklat din förmåga att kommunicera professionellt och effektivt med kunder i olika situationer. Du har fått verktyg för att lyssna aktivt, anpassa din kommunikation efter mottagaren och hantera utmanande samtal med trygghet. Du kan skapa en positiv kundupplevelse genom ett bemötande som bygger på förståelse, tydlighet, trovärdighet och respekt.

Du får även verktyg som stärker kundupplevelsen genom tydlig och förtroendegivande kommunikation i både skriftliga- och i muntliga kontakter.

Sammanfattning

Det handlar inte om att kunden alltid har rätt – det handlar om att hantera och bemöta kundens behov och förväntningar professionellt. Denna utbildning är för alla med kundkontakter och ger verktygen att kommunicera tydligare och mer professionellt, både i skrift och muntligt. Lär dig att hantera svåra samtal, vända missnöje till nöjdhet och förebygga konflikter. Kursen stärker kundens upplevelse och skapar en positiv atmosfär i varje samtal. Du lär dig att inte bara lösa problem, utan också att bygga relationer och skapa ett intryck av professionalism och värme.
 
Kursen riktar sig till alla som vill förbättra sin förmåga att kommunicera, hantera och bemöta kunder och andra intressenter.

Kundkommunikationens grunder

  • Vad som menas med god kundkommunikation och professionellt bemötande
  • Kunskap om personlighetstyper och beteendemönster
  • Förståelse och insikter i utmaningarna med kundkommunikation
  • Så skapar du förtroende och tillit
  • Kulturella skillnader i kundkommunikation

Anpassad kommunikation och tydlighet

  • De vanligaste mejlmisstagen som skapar irritation och missnöje
  • Röstens betydelse i telefon och möten
  • Tonalitet i skrift och tal
  • Kunskap om kroppsspråkets samspel i kommunikationen
  • Digital kommunikation – så skapar du mer engagemang och tydlighet

Lågaffektiv kommunikation i utmanande kundsamtal

  • Konflikthantering – förebygg och få verktyg för att inte gå på impuls
  • Minska missförstånd med tydliga spelregler och instruktioner
  • Bekräfta och lyssna aktivt för att ge rätt svar
  • Hantera förminskningar och förolämpningar proffsigt!
  • Vikten av tydlighet och empati i mötet med frustrerande kunder

Inkluderande och positiv kommunikation

  • Skapa en inkluderande kommunikation
  • Aktivt lyssnande – Visa att du är uppmärksam på kundens behov
  • Vänlig och professionell ton – Använd ett vänligt språk och en positiv attityd
  • Tydlig och enkel kommunikation – Förklara information på ett enkelt sätt
  • Personlig anpassning – Ge kunden extra uppmärksamhet – det lilla extra
Kursen varvar teoriavsnitt med övningar, gruppdiskussioner och reflektioner.
 Tipsa kollega

Företagsintern kurs

Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?
 
film

Översikt

 7 950 kr ex moms
 09:00 till 16:30
 På plats & distans
Stockholm
NFI Utbildning
Götgatan 14
matFrukost, Lunch & fika*
 Tipsa kollega

Företagsintern kurs

Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?