Risk Management: Att hantera hot och risker i verksamheten
Översikt
Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning
Företagsintern kurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?
Anmäl intresseDenna kurs är praktiskt inriktad där deltagarna får tillämpa olika modeller och verktyg för olika syften och ändamål. Förutom att kursen ger goda kunskaper i ämnet riskanalys och riskhantering får deltagarna tillämpa modeller och verktyg för att själva kunna planera och genomföra workshops för riskhantering och förbättringsarbete.
Vill ni säkra er verksamhet och era projekt mot risker och hot? Behöver ni ett strukturerat sätt att arbeta med riskhantering, vardagsrationalisering och ständiga förbättringar?
Då är detta kursen för er.
Risker och hot uppmärksammas ofta för sent. Hot blir verklighet och kräver omedelbara åtgärder. Den långsiktiga planeringen får stå tillbaka för brandkårsutryckningar med ogenomtänkta och kostsamma nödlösningar som följd.
Risker och hot som identifieras och hanteras i tid ger ökat utrymme för att utveckla verksamheten, nå uppsatta mål, och säkerställa projektgenomförandet.
Under denna intensiva tvådagarskurs får du tillämpa modeller och verktyg för att identifiera, värdera och åtgärda risker och hot i olika verksamheter, scenarier och sammanhang. Du får också kunskaper om hur riskanalys kan användas som underlag för verksamhetsutveckling och förbättringsarbete.
Kursen vänder sig till dig som arbetar med verksamhetsplanering, utveckling, säkerhet, har rollen som projektledare eller facilitator, ansvarar för kontinuitetsplanering och förbättringsarbete eller andra områden där arbete med risker och hot är centralt.
- Begreppet Risk Management, RM
- Risker och hot vid projektgenomförande
- Riskanalys vid systemutveckling
- Riskanalys vid arbete med informationssäkerhet/kontinuitetsplanering
- Riskanalys för att definiera verksamhetens normalläge
- Riskanalys för löpande förbättringsarbete
- Workshop för riskanalys: metodik och genomförande
- Analays av informationssystem
- Formulera och dokumentera risker
- Riskkalkylering, allmänt
- Sannolikhet att risken inträffar
- Statistiska kalkyler och subjektiva bedömningar
- Konsekvenser om risken inträffar
- Påverkan på tidplan, funktion, ekonomi
- Påverkan på tillgänglighet, riktighet, sekretess
- Acceptera eller åtgärda
- Planera åtgärder: ansvar och uppföljning
- Minimering av risker
- Eliminering av risker
- Transferering av risker
- Dokumentera, presentera och underhålla riskanalysen
- Riskkommunikation
Kursen är till större delen praktiskt inriktad med realistiska praktikfall och scenarion där metoder och verktyg tillämpas i olika workshops.
Kursen kräver inga särskilda förkunskaper.
Tipsa kollega