NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Götgatan 14
118 46 Stockholm

Systemförvaltning 2025 - Konferens

Hilton Slussen, Stockholm, 2-3 december 2025

Årets största konferens inom Systemförvaltning är tillbaka för 14:e året! Konferensen har med drygt 2500 besökare blivit ett mycket efterfrågat och uppskattat inslag i vårt utbildningsutbud. Det blir ett fullspäckat program med föredrag som spänner brett över förvaltningsområdet. Den här gången tar vi upp AI inom säkerhet, strategi, förvaltning och systemrenovering. Vi kommer även prata om molnförvaltning, förvaltning på golvet, strategisk förvaltning och mycket mer.

Under två spännande konferensdagar får du möjlighet att ta del av intressanta case, undersökningar och best-practises inom ämnet förvaltning av IT-system.

Konferensen ger också tillfällen till värdefulla kontakter med föredragshållare och deltagare på konferensen. Missa inte möjligheten att knyta kontakter med kollegor och kanske framtida samarbetspartners och kunder. Vår målsättning är inte bara att förmedla information utan i lika hög grad vara ett forum för informationsutbyte. Efter konferensen får du ett mail med en länk till sammanfattningen av alla föredragen från konferensen. Vi skickar denna till den mail som du har registrerat vid anmälan.

Vem bör delta?

Konferensen vänder sig till systemförvaltare, objektägare, produktägare, IT-chefer, beslutsfattare, beställare av IT-system, IT-arkitekter, testledare, testare, kravspecialister, affärs- och systemarkitekter, projektledare, support- och servicetekniker, systemutvecklare m.m.

Precis som tidigare erbjuder vi den förmånliga rabatten "Gå 3 betala för 2" när ni anmäler tre personer samtidigt från samma organisation.

Daniel Thall
VD, NFI Utbildning
Tel 08-615 19 60
E-post: daniel.thall (at) nfi.se

Program

Dag 1: 2 dec 2025


08.30 Inregistrering
09.30 Inledning och presentation av konferensdagen
Ronn Elfors Lipsker, NFI Utbildning
  • Hur förändrar datadrivna arbetssätt kompetenskraven
  • På vilket sätt måste infrastrukturen balansera driftssäkerhet och flexibilitet
  • Vilka roller omformas av automation och AI
  • Hur kan nya nyckeltal bidra till styrning och innovation
  • Vilka risker skapar AI för säkerhet och regelefterlevnad
  • Hur förändras investeringsmodellerna framåt
  • Vilken betydelse får samarbeten med tredjepartsleverantörer
Dr.Tony GorschekDr.Tony Gorschek, Blekinge Tekniska Högskola
Dr.Tony Gorschek
10.40 Kaffepaus
  • Hur brister kravställning ofta i molnupphandlingar
  • Vilka risker skapas av oklara ansvarsgränser
  • Hur kan samverkan stärka förvaltning och säkerhet
  • På vilket sätt kan exempel tydliggöra fallgropar
  • Hur ser ett proaktivt säkerhetsarbete ut över tid
  • Vilka åtgärder bygger en robust säkerhetskultur
  • Hur rustade är vi för kommande regelverk
Daniel SäterDaniel Säter, SQEB
Daniel Säter
  • Hur kan AI identifiera och analysera teknisk skuld
  • På vilket sätt kan system moderniseras utan total ombyggnad
  • Vilka delar av förvaltningen kan automatiseras
  • Hur kan AI förlänga livslängden på äldre system
  • Vilka risker följer med AI-baserad renovering
  • Hur påverkas roller och kompetenser av AI
  • Vilka kostnads- och säkerhetsaspekter uppstår
Patrik JonssonPatrik Jonsson, Brivalo
Patrik Jonsson
12.30 Lunch
  • Hur kan AI-genererade system förändra förvaltning
  • På vilket sätt skiljer sig självgenererande system
  • Vilka kompetenser behövs i AI-miljöer
  • Hur påverkas ansvarsfördelningen
  • Vad innebär Vibe-coding för samarbetet
  • Vilka risker och etiska frågor väcks
  • Hur kan vi dra lärdom av pilotprojekt
Jonas HermanssonJonas Hermansson, IT-HUSET
Jonas Hermansson
  • Hur kan förvaltare tänka som entreprenörer
  • Vilka vinster ger experimentell kultur
  • På vilket sätt kan startups inspirera IT-organisationer
  • Hur kan risker minskas i piloter
  • Vad kan etablerade aktörer lära av snabbrörlighet
  • Hur kan AI integreras i långsiktig förvaltning
  • Vilka exempel visar vägen
Anna LoverusAnna Loverus, Better Odds
Anna Loverus
15.10 Kaffepaus
  • Hur blir processförvaltning en framgångsfaktor
  • Vilka fördelar ger ägda och dokumenterade processer
  • På vilket sätt driver förbättringar ökat kundvärde
  • Hur kan vardagsrutiner styras effektivare
  • Vilka risker kan reduceras
  • Hur stärker rätt processarbete organisationens förmåga
  • Vad kan vi lära av lyckade exempel
Torbjörn TergestenTorbjörn Tergesten, BiTA
Torbjörn Tergesten
16.10 Konferensdagen avslutas

Dag 2: 3 dec 2025


09.30 Inledning och presentation av konferensdagen
Ronn Elfors Lipsker, NFI Utbildning
  • Hur navigerar förvaltare mellan krav och prioriteringar
  • Vilka orsaker leder till felaktiga krav
  • Hur påverkar den mänskliga faktorn vårt arbete
  • På vilket sätt påverkas slutanvändarna
  • Vilka samarbetsformer stärker kvaliteten
  • Hur kan vi jobba mer tillsammans för bättre resultat
Staffan MelinStaffan Melin, Knowit
Staffan Melin
10.40 Kaffepaus
  • Vad är NIS2 och Cybersäkerhetslagen?
  • Vad skiljer NIS2 från NIS?
  • Konsekvenser för verksamhetsutövare
  • Konsekvenser för förvaltningsledare och systemförvaltningen
  • Vägen framåt
Camilla Martens Camilla Martens , ConSecuty
Camilla Martens
  • Hur kan styrning skapa värde istället för byråkrati
  • Vilka flaskhalsar synliggörs med systemsyn
  • På vilket sätt kan ansvarsfördelning påverka resultat
  • Hur kan olika rytmer harmoniseras
  • Vilka fördelar ger styrning som resurs
  • Hur kan leverantörer och verksamhet samverka bättre
  • Case som visar vägen framåt
Jakob WidestedtJakob Widestedt, Princip
Jakob Widestedt
12.30 Lunch
  • AI-Agenten - Det största säkerhetshotet just nu
  • Säkerhet – Saknas konceptet helt för LLM
  • Hallucinationer – Går det att lita på AI
  • Överdriven autonomi – AI agerar utanför sin roll
  • Prompt injection – AI manipuleras via input
  • Dataexponering – AI läcker känslig information
  • Otydligt ansvar – Vem bär skulden vid fel
Viktor LaszloViktor Laszlo, ConSecuty
Viktor Laszlo
  • Myten om det enkla – varför standardsystem låter enkla men sällan är det i praktiken.
  • Vanliga fallgropar – processanpassning, integrationer, masterdata och bristande användarstöd.
  • Standard vs verksamhetens behov – anpassningar, workarounds och när ”standard” börjar glida.
  • Roller och ansvar – hur leverantörens och kundens ansvar behöver tydliggöras.
  • Drift och förvaltning – releasecykler, uppgraderingar, roadmap, förvaltningsorganisation och kompetens.
  • Framgångsfaktorer – tidiga beslut om krav, test och förändringsledning samt balansen mellan ”standard” och ”special”.
Eva PerssonEva Persson, Test Scouts
Eva Persson
14.45 Kaffepaus
  • Hur kan användare vara både den största säkerhetsrisken och systemets bästa resurs
  • På vilket sätt krockar mänsklig logik med IT-systemens logik (och varför vinner systemen ibland)
  • Vilka missförstånd uppstår när människor tolkar systemkrav bokstavligt – eller inte alls
  • Hur kan vi bygga system som faktiskt passar människors beteenden (och inte tvärtom)
  • Vilken roll spelar humor, frustration och kaffekoppar i en fungerande systemförvaltning
  • På vilket sätt kan ”mänskliga buggar” omvandlas till innovation och förbättring
Ronn Elfors LipskerRonn Elfors Lipsker, NFI Utbildning
Ronn Elfors Lipsker
15.45 Konferensdagen avslutas

Talare

Ronn Elfors Lipsker, NFI Utbildning
De senaste 18 åren har Ronn arbetat som konsult - och då mest inom kommunikation och ledarskap. Han har stor erfarenhet av att ha hjälpt stora företag och kommuner i deras förändringsarbeten. Han har sedan 2011 varit kurslärare i förändringsledning på NFI Utbildning, Ronn har en bakgrund som skådespelare och regissör och är en av de mest uppskattade föreläsarna på NFI’ konferenser.
Ronn Elfors Lipsker
Dr.Tony Gorschek, Blekinge Tekniska Högskola
Prof. Dr. Tony Gorschek har 25 års erfarenhet från arbete med produkt- och tjänsteutveckling i ledande organisationer så som Ericsson, IBM, Volvo, Daimler, ABB, UBS och Telenor.Tony jobbar idag som tillämpad forskare och driver utvecklingen av nästa generations Agile/Lean samt effektivisering av värdebaserad produkt- och tjänsteutveckling.
Dr.Tony Gorschek
Daniel Säter, SQEB
Daniel har över 25 års erfarenhet inom IT med fokus på nätverk, driftsäkerhet och servrar, samt lång erfarenhet av informationssäkerhet, säkerhetsnätverk och införande av ledningssystem för informationssäkerhet, inklusive ISO 27001-revisioner. Med bakgrund som systemingenjör, verksamhetsanalytiker och IT-säkerhetsspecialist, och som certifierad inom test (ISTQB/SSTB) och kravhantering (IREB/SQEB), brinner han för att koppla IT-säkerhet till verksamhetens mål och affärsnytta.
Daniel Säter
Patrik Jonsson, Brivalo
Patrik har implementerat avancerade verktyg och arbetssätt för mjukvaruutveckling i Sverige och USA i över 35 år. Leder nu utveckling av verktyg för att göra AI till en integrerad del av hela utvecklingsprocessen samt är en mycket uppskattad föredragshållare inom AI.
Patrik Jonsson
Jonas Hermansson, IT-HUSET
Jonas har arbetat med ledarskap, krav och test i mer än 25 år. Numera brukar Jonas kalla sig kvalitetscoach och är specialiserad på agila transformationer, agila arbetssätt, ledarskap, förändringsledning, test/kravorganisation, test/kravstrategi och kravhantering, allt ur ett kvalitetssäkringsperspektiv. De senaste åren har Jonas fördjupat sig i ledarskap och kvalitetssäkring av AI-system. Jonas är även en uppskattad utbildare och föredragshållare.
Jonas Hermansson
Anna Loverus, Better Odds
Anna Loverus är strateg och ledare med över 15 års erfarenhet i skärningspunkten mellan teknik, affärsutveckling och mänskligt beteende. Hon har arbetat med några av världens mest innovativa företag som tex H&M, Spotify och är idag VD för Better Odds, där AI används för att förbättra beslutsfattande i organisationer. Med en tvärvetenskaplig bakgrund i psykologi och ekonomi från Uppsala universitet samt en master från Handelshögskolan i Stockholm, kombinerar Anna djup teknisk förståelse med affärsmässigt skarpsinne. Hon är även en flitigt anlitad föreläsare om teknikens påverkan på samhälle och beteende.
Anna Loverus
Torbjörn Tergesten, BiTA
Torbjörn Tergesten har över 18 års erfarenhet inom IT Service Management och har arbetat med allt från transition och transformation till organisationsetablering, governance och kontinuerlig tjänsteförbättring. Han har djup kompetens inom SIAM, ITIL och CoBIT samt lång erfarenhet av att utveckla processer för ökad effektivitet och värdeskapande, både i samspelet mellan verksamhet och IT och inom IT-organisationen.Torbjörn har deltagit i ett stort antal projekt på hög företagsnivå och har särskild expertis inom tjänstedesign och uppföljning av tjänsteleverans ur ett förvaltningsperspektiv. Han har dessutom arbetat praktiskt med etablering av centrala ITIL-processer som Service Desk, Incident, Problem, Change, Release och Service Level Management.
Torbjörn Tergesten
Staffan Melin, Knowit
Staffan Melin har över 15 års erfarenhet inom produktledning, affärsutveckling, teknologi och kommersialisering, med en dokumenterad förmåga att bygga starka och motiverade team. Han är en stark förespråkare för kultur och psykologisk trygghet som grunden för framgångsrika samarbeten. Staffan har en civilingenjörsexamen i maskinteknik från KTH och utvecklade under sin examen en patenterad prestandaförbättrare för industrimixrar. Vid sidan av arbetet är han även musikkompositör och har skapat musik till över 100 datorspel. Han är dessutom en ofta anlitad föreläsare vid konferenser och universitet.
Staffan Melin
Camilla Martens , ConSecuty
Camilla har lång erfarenhet av styrning, förändringsledning och regelefterlevnad inom starkt reglerade verksamheter, såsom kärnkraftsindustrin och den offentliga sektorn. Med särskilt fokus på informationssäkerhet och dataskydd stöttar hon företag och organisationer i att etablera och upprätthålla ett systematiskt informationssäkerhetsarbete baserat på relevanta regelverk och krav. Med ett helhetsperspektiv på informationssäkerhet – där människa, teknik och organisation samspelar – stärker Camilla verksamhetens säkerhet från lednings- till operativ nivå.
Camilla Martens
Jakob Widestedt, Princip
Jakob är rådgivare och föreläsare med fokus på systemsyn och organisationsdesign. Med lång erfarenhet av att stötta organisationer i att utveckla sin förvaltningsstyrning visar Jakob hur styrningen kan bli ett verktyg som stärker både vardagen och framtiden.
Jakob Widestedt
Viktor Laszlo, ConSecuty
Viktor Laszlo var ansvarig för säkerheten i WMI, en av de mest säkerhetskritiska delen av operativsystemet Windows med ca. 1 miljard installationer. Han delar med sig av insikter och lärdomar från implementationen och säkerhetsarbetet av denna komponent. Dessa tankesätt, rutiner, metoder, tekniker och processer är applicerbara på all mjukvaruutveckling och passar ypperligt med moderna utvecklingsmetoder så som Continuous Integration, Continuous Delivery, DevOps, etc.
Viktor Laszlo
Eva Persson, Test Scouts
Eva Persson har över 25 års erfarenhet av affärsutveckling och IT-transformation på både strategisk och operativ nivå. Hon är särskilt kunnig inom IT-styrning och agila arbetssätt och brinner för att skapa värde genom att länka affärsstrategi med IT. Med ett helhetsperspektiv och stor kommunikationsförmåga engagerar Eva både verksamhet och IT och hjälper organisationer att möta cybersäkerhetshot, minska teknisk skuld och korta time-to-market.
Eva Persson

Information och bokning

Plats och tider
Konferensen Systemförvaltning 2025 genomförs på Hilton Slussen, Stockholm, Guldgränd 8, Stockholm. 08‑517 353 00.
Hitta till konferens
  • Konferensen inleds dag ett klockan 08:30 med inregistrering.
  • Föreläsningarna inleds kl 09:30 den första dagen.
Bokning
Enklast anmäler du dig till Systemförvaltning 2025 via vår webbplats på adressen nfi.se eller via e-post på adressen anmalan@nfi.se.

Anmälan kan också göras genom att du skriver eller ringer till NFI. Vi skickar alltid en bekräftelse på din anmälan. Om informationen vi skickar till dig av någon anledning inte skulle stämma, vänligen kontakta NFI så snart som möjligt.
Konferensavgift
Avgiften är 11950 kronor exklusive moms.
Om tre personer från samma företag anmäler sig vid ett och samma tillfälle betalar de endast för två. Kan EJ kombineras med andra erbjudanden.

I avgiften ingår utförlig kursdokumentation digitalt samt lunch och för- och eftermiddagskaffe. Avgiften faktureras samtidigt som din anmälan bekräftas. Avgiften skall vara betald innan konferensen startar.

Priserna som anges är exklusive moms.
Avbokning
NFI tillämpar de rekommendationer avseende regler för avbokning som IT-företagens utbildningsråd utarbetat. Sker avbokning tidigare än 14 dagar före konferensstart utgår ingen avgift.

Sker avbokning senare än 14 dagar före konferensstart debiteras hela avgiften.

Bokningen kan kostnadsfritt överföras till annan deltagare från samma företag.
Frågor?
Har du frågor om anmälan, avgifter och kursutbud, kontakta NFI enligt ovan.

NFI förbehåller sig rätten att göra ändringar i programinnehåll och föreläsningstider.

Alla eventuella ändringar meddelas på nfi.se så snart det är möjligt.