NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Götgatan 14
118 46 Stockholm

Modellering med UML

Översikt

Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning

Företagsintern kurs

Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?

Kursmål

Efter kursen kommer du ha fått grundläggande kunskaper om objektorienterad analys och design samt känna till UML-standarden, dess notationssätt och koppling till objektorienterad programmering. Du kommer också ha fått ökad insikt i för- och nackdelarna med objektorienterad analys och design i relation till traditionell systemutveckling.

Sammanfattning

Det objektorienterade synsättet har blivit den standard som alla företag numera arbetar efter vid utveckling av IT-system. En av de stora fördelarna med objektorienterad systemutveckling är att den ger oss ett naturligt sätt att bryta ned systemet i mindre bitar för att kunna realisera varje del för sig.
I sammanhanget är det viktigt att vi inte bara har en metodik som talar om hur systemet ska brytas ned, utan också en notation (ett beskrivningssätt) som är enkel att tolka. UML (Unified Modelling Language) har på några år befäst en position som ledande modelleringsspråk. Med UML kan vi rita systemets alla delar (och hur delarna hör ihop) i en grafisk vy. Bilden vi får av systemet är enkel att tolka och personer med olika bakgrund kan enas kring att modellen är riktig. Detta leder i slutändan till ett bättre system som blir mer anpassat efter verksamhetens krav.
Under denna givande tvådagarskurs får du lära dig grunderna i objektorienterad systemutveckling samt hur du med hjälp av modelleringsspråket UML tar fram en visuell modell av systemet. Allt kursmaterial är på svenska, framtaget utifrån vår lärares erfarenheter av arbete med UML.
 
Kursen lämpar sig för dig som arbetar med objektorienterad systemutveckling på analys-, design- eller implementationsnivå. Du kan t ex vara programmerare, projektledare eller systembeställare utan tidigare vana av UML.

Introduktion

  • Vad är objektorientering?
  • Varför behöver vi objektorientering?
  • Skillnaden mellan funktionella och objektorienterade metoder vid systemutveckling
  • En övergripande bild över utvecklingsprocessen

De grundläggande begreppen inom objektorienteringen

  • Vad är objektet, klassen och instansen och hur hänger de ihop?
  • Konkreta och abstrakta klasser
  • Vad ett objekt kan utföra: operationen
  • Att tala om för objektet att något skall utföras: meddelandet
  • Andra viktiga termer termer:
    • Interface
    • Inkapsling och "information- hiding"
    • Association
    • Kardinalitet
    • Aggregat
    • Arv
    • Polymorfism och dynamisk bindning

Systemutvecklingsprocessen

  • Dagens krav på systemen vi utvecklar
  • Problem som uppstår när kraven blir hårdare
  • Lösningen på våra problem:
    • Inse att saker kommer att förändras: arbeta iterativt
    • Hantera kraven: vad ska göras?
    • Återanvänd och utveckla komponentbaserat
    • Modellera programvaran med UML
    • Testa
    • Hantera förändringar
  • Är Rational Unified Process lösningen?
  • Analys- och designfasernas uppbyggnad i RUP-processen
  • Användningsfallens roll under analys- och designfaserna
  • Vad kommer den objektorienterade modellen att innehålla?

Användningsfallsmodellen

  • Vad är ett användningsfall (use-case)?
  • Hur hittar man användningsfallen?
  • Varför behöver vi en modell?
  • Vad kommer modellen att omfatta?
  • Hur använder vi modellen?
  • Att utveckla modellen med UML
  • Den logiska bilden vi får med UML
  • Namnsättning i modellen
  • Huvud- och alternativflöden i modellen

Analysmodellen

  • Vilken är målsättningen med modellen?
  • Vad finns i modellen?
  • Analys- kontra designmodellen

Sekvensdiagram

  • Vad är ett sekvensdiagram?
  • Hur använder och tolkar vi sekvensdiagram?
  • Hur representeras sekvensdiagram i UML?

Att realisera användningsfallen

  • Att beskriva implementationen av användningsfallet
  • Vad är ett samarbetsdiagram och hur används de vid realiseringen?

Designmodellen

  • Vad är en designmodell?
  • Skillnaden mellan analys- och designmodell
  • Vad kännetecknar en bra designmodell?
  • Hur kan vi säkerställa att en designmodell fungerar?

Databasmodellen

  • Vad är en databasmodell?
  • Hur förhåller den sig till tidigare modeller?

Implementations- modellen

  • Modellen ger helhetsbilden
  • Vad innehåller modellen?
  • Vem ansvarar för modellen?

SAD - Software Archetecture Document

  • Vad är ett SAD?
  • Vad innehåller dokumentet?
  • Vem läser dokumentet?
  • Vem underhåller dokumentet?

Sammanfattning och avslutning

  • Praktiska erfarenheter av objektorientering och UML
  • När bör use-cases användas?
  • När bör OO användas?
  • Fallgropar
  • Verktyg för UML

 Lärare

Per-Ola Eneroth
Per-Ola har mångårig erfarenhet av modellering med UML som arkitekt, designer, programmerare och utbildare. Han är en mycket uppskattad lärare inom områdena programmering, relationsdatabaser och metodstöd. Per-Ola är en Microsoft Certified Professional och innehar en Certified Solution Developer-titel.
Du bör ha erfarenhet av systemutveckling och design eller ledning av systemutvecklingsprojekt.
 Tipsa kollega
 

Företagsintern kurs

Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?

Översikt

Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning
 Tipsa kollega