NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Götgatan 14
118 46 Stockholm

Bekämpning av virus för tekniker och helpdesk-personal

Översikt

Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning

Företagsintern kurs

Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?

Kursmål

Under kursen lär du dig hur man bekämpar ett eventuellt virusutbrott och begränsar skadorna. Med råd och rekommendationer om hur du bygger upp en organisation med lämpligt systemstöd står du starkt rustad inför den dagen då er organisation. På detta sätt minimerar eller eliminerar du de källor till driftsavbrott ("down-time") som ett virusutbrott orsakar.

Sammanfattning

Årligen förlorar svenska företag och myndigheter stora summor på grund av virusangrepp och andra typer av säkerhetsproblem orsakade av illvilja och/eller okunskap. Problemen och skadorna som uppstår vid ett virusutbrott är många: de anställda kan inte utföra sitt arbete, kunderna blir missnöjda, och, i värsta fall, blir man omskriven i media ur ett mindre smickrande perspektiv.
Målet med denna efterfrågade tvådagarskurs är att lära ut praktiska tips och tricks till dig som du kan vidarebefordra till användarna: hur man utnyttjar befintliga virusskydd bättre, hur man effektivt hanterar virusutbrott inom företagets lokala nät och hur man minskar riskerna med hackers och virus.
 
Kursen vänder sig till alla som arbetar med säkerhet och support av användarnas arbetsplatser. De du lär dig kan du direkt omsätta i praktiska handlingar som hjälper till att minimera skadeverkningarna vid ett virusutbrott och/eller en hacker-attack.

Hotbilden

  • Vilka är hackarna?
  • Varför skapas virus?
  • Trojaner för fjärrstyrning och stöld
  • Vilka blir följderna om vi är sårbara?

Hackern och motmedel

  • Hur arbetar hackern?
  • Vilka verktyg använder hackern?
  • Vilket skydd ger brandväggen?
  • Genomgång och demonstration av verktyg för att kartlägga sårbarheter i nätverket

Virus och trojaner

  • Vad är virus, maskar och trojaner, spyware och botar?
  • Hur fungerar dessa?
  • Vilka typer av virus finns det?
  • Namnstandarder för virus och trojaner
  • Avancerade virustekniker:
    • Stealth / full stealth
    • rootkits
    • Krypterade virus
    • Polymorfiska virus
    • EPO

Tekniska virusskydd

  • Hur fungerar ett virusskydd i praktiken?
  • Grundläggande antivirustekniker:
    • Checksummering
    • Blockers
    • Kodkontroll
    • Sandlådor
  • Avancerade antivirustekniker:
    • Antikryptering
    • Emulering
    • Antiemulering
    • Heuristik
  • Är alla antivirusprogram lika bra?
  • Vilka policies bör vi ha kring uppdatering av antivirusprogrammen?

Organisatoriska skydd

  • Att skilja på larm och incident
  • Att hantera virusincidenter
  • Hur hanterar man viruslarm i organisationen?
  • Vilka ska informeras?
  • Vem tar besluten?
  • Att upprätta och underhålla en åtgärdslista

Sammanfattning och avslutning

  • Möjliga framtida virus
  • Andra säkerhetshot
  • En skiss över hur skyddet bör se ut
Stor vana av att arbeta i Windows-miljö.
 Tipsa kollega
 

Företagsintern kurs

Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?

Översikt

Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning
 Tipsa kollega