Agila metoder i praktiken
Översikt
Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning
Företagsintern kurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?
Anmäl intresseDu kommer efter kursen förstå och kunna tillämpa principerna bakom Agile System Development. Du kommer vara medveten om vilka olika metoder, synsätt och verktyg som finns och på ett adekvat sätt kunna tillämpa dessa. Du kommer även ha lärt dig hur man kan införa agile software development i den egna organisationen.
Agile Software Development (försvenskat: "agil systemutveckling") är ett synsätt gemensamt för en grupp så kallade lättrörliga systemutvecklingsmetoder, till exempel Scrum, DSDM och XP. Grundtanken med detta är att det i en föränderlig värld krävs utvecklingsmetoder som hanterar förändring som en del av verkligheten.
Agile är alltså inte en systemutvecklingsmetodik i sig utan snarare en uppsättning värderingar, attityder och principer. Inom agile finns ett antal olika utvecklingsmetodiker som anses vara lättrörliga.
Denna tvådagarskurs går igenom de tankesätt, metoder och verktyg som innefattas i begreppet Agile Software Development / agil systemutveckling. Kursen ger dig de verktyg och kunskaper du behöver för att kunna införa agila tankar och metoder i den egna organisationen, till exempel i kombination med en befintlig implementation av RUP.
Kursen vänder sig till dig som vill lära dig mer om principerna bakom Agile Software Development. Du kan vara projektledare, produktägare, beställare, testare eller systemutvecklare, från både kund och leverantörssidan.
- Hur bra är vi på att skapa ny programvara?
- Hur gör majoriteten idag?
- Vilka är problemen med dagens tillvägagångssätt?
- Hur kan man få andra infallsvinklar och hur ser dessa ut?
- Uppkomsten av agila (lättrörliga) metoder
- Är agila och iterativa systemutvecklingsmetoder samma sak?
- Agila metoder kontra traditionella metoder
- Gemensamma principer och synsätt som styrt uppkomsten
- Exempel på agila metoder:
- Crystal
- Scrum
- Extreme Programming (XP)
- Dynamic Systems Development Method (DSDM)
- Hur väljer man en metod?
- Centrala principer och tillvägagångssätt
- Vad kännetecknar Scrum i relation till andra agila metoder?
- Roller i Scrum:
- Teamet
- Produktägaren
- Scrum-mastern
- Product back log
- Iterationer - Sprinter
- Sprint backlog
- Uppföljning och kontroll
- Den lärande processen
- Centrala principer och tillvägagångssätt
- Kravhantering
- Planering av releaser
- Planering av iterationer
- Små regelbundna releaser
- Parprogrammering
- Testdriven utveckling
- Refactoring
- Kontinuerlig integration
- Gemensamt ägande av programkod
- Roller
- XP och Scrum
- Ramverkt för enhetstester - JUnit, NUnit
- Kontinuerlig integration
- Att hela tiden ha en körbar applikation
- Vad krävs av organisationen?
- Projekt- och teamstorlek
- Kommunikation och information
- Kunden
- Projektuppföljning
- Att välja från floran av Agila metoder
- Vad händer efter leverans?
Michael Albrecht
Sedan 1996 har Michael arbetat med utveckling och kvalitetssäkring av mjukvara. Han har bidragit med roller som utvecklare, teknisk projektledare och test strateg / arkitekt. Sedan 2003 har Michael jobbat med inriktning på Scrum, verksamhetsutveckling och testledning.
Robert Ginsberg
Sedan 1983 har Robert arbetat med utveckling och kvalitetssäkring av mjukvara. Han har bidragit med roller som utvecklare, projektledare och processingenjör / förbättringsledare. Sedan 1995 har Robert jobbat med inriktning på lättviktiga metoder, verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring. På senare år har han jobbat med Scrum och Lean Development.
Du bör ha erfarenhet av att arbeta med systemutveckling, som programmerare, testare eller projektledare. I övrigt krävs inga specifika förkunskaper.
Tipsa kollega