Efter denna kurs vet du hur man går från kostnadsfokusering till värdebaserad produktutveckling. Vi går igenom vilka värdeaspekter som är viktigast för en viss produkt vid en viss tidpunkt.
Efter kursen har du fått kunskap och verktyg för att stärka din organisation genom en effektiv och värdebaserad kravledning. Du har också utvecklat en förståelse för kravarbetets viktiga koppling till värdekoncept för kundens-, teknikens-, innovationens- och infrastrukturens perspektiv, samt hur du får alla i din organisation att aktivt jobba mot samma värdefokus.
För att kunna gå från kostnadsfokuserad till värdebaserad produktutveckling och uppköp är det centralt att alla i en organisation är överens om vad ”värde” innebär. Vilka typer av värde finns? Vilka värdeaspekter är viktigast för en viss produkt vid en viss tidpunkt? En gemensam värdevy är kritisk för att kunna välja och prioritera funktionalitet och kvalité både vid utveckling och uppköp av mjukvaruintensiva produkter och tjänster. Tyvärr är vi alldeles för bra på att estimera och fokusera på kostnad – något som per definition är meningslöst utan värde.
Kursen baseras på värdenedbrytningen beskriven i the (Software) Value Map™ (SVM). SVM är utvecklat och förfinat av industritillämpade forskare på Blekinge Tekniska Högskola i nära samarbete med ett dussin företag i över fem års tid. Värdedetaljering och användning av SVM har visat ha signifikant positiv effekt för bland annat val och prioritering av krav operativt, men möjliggör även att länka strategiska mål till operativa dagliga beslut.
SVM är en detaljerad nedbrytning av 58 viktiga värdeaspekter – som tar hänsyn till externa kundcentrerade värdeaspekter, men även interna affärsmässiga och tekniska värdeaspekter så som förebyggande av teknisk skuld och arkitekturiella aspekter. Genom SVM kan du:
1. Få en översikt av konceptet “värde” och definiera dina värdebehov,
2. Identifiera nya värdeaspekter som kan vara centrala för din organisation och produkt,
3. Skapa små och praktiska *värdemönster* som kan användas för val och prioritering av funktionalitet och produkter,
4. Jämföra och homogenisera team genom gemensam värdevy,
5. Använda kritiska värdeaspekter som input till ert strategiska arbete i produktplanering,
6. Koppla produktstrategier till operative projektbeslut genom värdeestimat,
7. Få preemptiv kontroll av olika typer av teknisk skuld,
8. En detaljerad och explicit vy av “värde” är en förutsättning för att en organisation ska kunna vara Agil och/eller Lean,
9. Ta fram olika värdemönster för olika roller och vyer i din organisation,
10. Rollbaserade värdemönster och värdeanalys är ett kraftfullt verktyg för kommunikation och analys av alternativ (krav),
…och mycket mer.
Kursen vänder sig främst till dig som arbetar med kravledning, kravhantering, produktplanering, produktledning, affärsanalys, eller beställare/upphandlare av mjukvaruintensiva system/produkter. Kursens breda tillämpningsområde gör att även projektledare, utvecklare samt processansvariga har stor nytta av kursens innehåll.