NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Götgatan 14
118 46 Stockholm

Systemförvaltning 2024 - Konferens

Hilton Slussen, Stockholm, 3-4 december 2024

Årets största konferens inom Systemförvaltning är tillbaka för 13:e året! Konferensen har med drygt 2500 besökare blivit ett mycket efterfrågat och uppskattat inslag i vårt utbildningsutbud. Det blir ett fullspäckat program med föredrag som spänner brett över förvaltningsområdet. Under två spännande konferensdagar får du möjlighet att ta del av intressanta case, undersökningar och best-practises inom ämnet förvaltning av IT-system.

Konferensen ger också tillfällen till värdefulla kontakter med föredragshållare och deltagare på konferensen. Missa inte möjligheten att knyta kontakter med kollegor och kanske framtida samarbetspartners och kunder. Vår målsättning är inte bara att förmedla information utan i lika hög grad vara ett forum för informationsutbyte. Efter konferensen får du ett mail med en länk till sammanfattningen av alla föredragen från konferensen. Vi skickar denna till den mail som du har registrerat vid anmälan.

Vem bör delta?

Konferensen vänder sig till systemförvaltare, objektägare, produktägare, IT-chefer, beslutsfattare, beställare av IT-system, IT-arkitekter, testledare, testare, kravspecialister, affärs- och systemarkitekter, projektledare, support- och servicetekniker, systemutvecklare m.m.

Precis som tidigare erbjuder vi den förmånliga rabatten "Gå 3 betala för 2" när ni anmäler tre personer samtidigt från samma organisation.

Daniel Thall
VD, NFI Utbildning
Tel 08-615 19 60
E-post: daniel.thall (at) nfi.se

Program

Dag 1: 3 dec 2024


08.30 Inregistrering startar

09.30 Inledning och presentation av konferensdagen
Daniel Thall, NFI Competence

09.45
  • Framtiden är inte längre vad den varit. Att fortsätta arbeta med ren systemförvaltning räcker inte för att möta framtidens digitala utmaningar.
  • Varför är traditionell systemförvaltning otillräcklig
  • Vilka utmaningar möter dagens förvaltningsmodeller?
  • Hur hanterar man de snabba förändringarna i digitaliseringslandskapet
  • Vilka nya kompetensområden krävs
  • Vilka steg kan vi ta för att gå från systemförvaltning till digital ledning
  • Lärdomar och exempel från verkligheten
Torbjörn Sundborg, SISAB Skolfastigheter

10.40 Kaffepaus

11.00
  • Dagens EU, där alltmer regleras, skapas en snabbt växande utmaning med att förvalta och efterleva olika ramverk, standarder och regelverk
  • Är regleringar verkligen ett hinder för innovation
  • Kan regleringar användas som en drivkraft för innovation i stället för att hämma den
  • Finns det exempel på företag som lyckats använda regler till sin fördel
  • Hur kan vi förvalta regelverken på ett mer effektivt sätt
  • Vilka strukturer och processer behöver vi bygga för att möta regelverkens krav
  • Vilka verktyg och tekniker kan automatisera och förenkla regelefterlevnad
  • Hur väl rustade är vi för att hantera framtidens regelverk
  • Lärdomar och exempel från verkligheten: Praktiska exempel och lärdomar
Ulrika Jansdotter & Anders Brunberg, BiTA

11.45
  • Utmaningar vid förändring eller modernisering av drift- och supportorganisationer
  • DevOps och "You Build It, You Run It" i den agila världen – Vad betyder det i praktiken?
  • Utmaningar när teamen tar fullt ansvar för både drift och support
  • Bygg med övervakning i åtanke – Hur skapar vi applikationer som är enkla att hantera?
  • Effektiva verktyg och metoder för att integrera övervakning från start
  • Lärdomar och praktiska tips från verkliga projekt
Per Schölin, Pensionsmyndigheten

12.30 Lunch

13.30
  • Hur kan AI och maskininlärning användas för att effektivisera systemförvaltning
  • Vilka praktiska tillämpningar inom automatisering och processoptimering finns redan idag
  • Kan AI förutsäga systembehov och minimera driftstörningar på ett proaktivt sätt
  • Hur förbereder man data på bästa sätt för att möjliggöra effektiv AI-användning
  • Vilka strategier säkerställer att datakvaliteten är tillräckligt hög för AI-applikationer
  • Finns det snabbstartslösningar för att snabbt komma igång med AI i befintliga processer
  • Vilka etiska frågeställningar är viktiga att beakta vid användning av AI i systemförvaltning
  • Hur hanterar man säkerhets- och integritetsrisker vid AI-implementering
  • Fallstudier och praktiska tillämpningar av AI i systemförvaltning
Daniel Adelander, Pro&Pro

14.15
  • En översikt med exempel på olika ramverk (frameworks) för IT Management
  • Vad ITSM, SM och Tjänster (Services) egentligen innebär
  • Några centrala begrepp för ITSM och deras korrekta betydelser
  • Vad Service Value System innebär och hur det används för att skapa, leverera och stödja tjänster
  • Hur de fyra dimensionerna av SM hjälper till att få bra helhetslösningar för att skapa, leverera och stödja tjänster
  • Definition och tolkning av "SERVICE" och "PRODUCT" i olika ramverk (ITIL, Scrum och SAFe) och skillnader dem emellan
  • Likheter mellan ITSM och Förvaltning
  • Hur olika eller otydliga definitioner kan skapa missförstånd i den dagliga verksamheten
  • Lärdomar och hur man undviker fallgropar med termer & begrepp
Michael Willershausen, Brivalo

15.10 Kaffepaus

15.40
  • Syftet med ett agilt arbetssätt – varför och när det ger störst effekt
  • Strategier för att öka flexibiliteten och effektiviteten i teamets leveranser
  • Stärk samarbetet och skapa självorganiserande team för ökad produktivitet
  • Systemutmaningar som måste adresseras för att stödja agilt arbete
  • Vikten av tydliga roller och ansvarsområden i agila team
  • Rätt verktyg och processer för att möjliggöra snabb och effektiv iteration
  • Formulera en tydlig vision och gemensamma mål för att driva teamet framåt
  • Fallgropar och lärdomar från arbetet med agila metoder
Yasir Bin Shamsudin, Brejn

16.10 Konferensdagen avslutas

Dag 2: 4 dec 2024


09.30 Inledning och presentation av konferensdagen
Daniel Thall, NFI Competence

09.40
  • Efter att ett system har köpts eller byggts börjar det kontinuerliga arbetet med underhåll och utveckling
  • Vad innebär underhåll och utveckling i praktiken, och hur utförs det på bästa sätt?
  • Förvaltning ses ofta som en kostnad, och det är vanligt att budgeten för detta reduceras
  • Hur identifierar vi vilka delar av systemet som behöver underhåll och hur det ska genomföras?
  • Hur skapar vi ett affärscase med tydliga siffror för att motivera en lämplig budget för underhåll och utveckling?
  • Hur kan du övertyga beslutsfattare om att investeringar i underhåll och utveckling ger tydliga värden?
  • Dessa frågor har enkla lösningar i teorin, men är svårare att genomföra i praktiken
  • Konkreta exempel och lärdomar från underhåll och utveckling av system
Dr.Tony Gorschek, Blekinge Tekniska Högskola

10.40 Kaffepaus

11.00
  • Skillnader mellan Lean Portfolio Management och traditionell portföljstyrning
  • De mest relevanta Lean-principerna för effektiv portföljstyrning
  • Att fokusera på värdeflöden istället för projekt – Vad det innebär i praktiken
  • Identifiering och eliminering av slöseri på portföljnivå
  • Tekniker för att visualisera och förbättra värdeflödet i portföljstyrning
  • Mätning av framgång och värde i en Lean-portfölj
  • Verktyg för effektiv prioritering och resursallokering inom Lean Portfolio Management
  • De största utmaningarna och fördelarna med Lean Governance i portföljstyrning
  • Lärdomar och praktiska exempel från Lean Portfolio Management
Ulf Söderholm, Brivalo

11.45
  • NIS2-direktivets innebörd för systemförvaltningens ansvar och krav
  • Centrala säkerhetskrav enligt NIS2 och deras påverkan på din roll som systemförvaltare
  • Steg för att börja anpassa dina system till NIS2-direktivet
  • Identifiering av risker och sårbarheter i nuvarande system inför NIS2
  • Behovet av specifika verktyg eller externa resurser för att uppfylla NIS2-kraven
  • Samarbete med andra avdelningar för att säkerställa efterlevnad av NIS2
  • Prioritering av åtgärder – Viktiga insatser att genomföra först
  • Kontinuerlig övervakning och förbättring av säkerhetsåtgärder enligt NIS2
Marie Hagerstad, Skurups Kommun

12.30 Lunch

13.30
  • Erfarenheter från användarcentrerad applikationsförvaltning och juridiska krav
  • Utmaningar vid snabb driftsättning – När förvaltningsbarheten får stå tillbaka
  • Kompromisser för snabb driftsättning – Valen vi gjorde för att nå snabb lansering
  • När vi insåg behovet av att förbättra förvaltningsbarheten
  • Översyn av applikationen för att skapa en enhetlig användarupplevelse
  • Tekniker och processer för att förenkla uppdateringar av mallar, hjälptexter och priser
  • Utformning av administrativt gränssnitt för att stötta användare och minimera fel
  • Praktiska exempel på förbättringar och lärdomar
Torbjörn Ryber, Fearless Consulting

14.15
  • Vad är ett processkontor och vad syftar det till vad för systemförvaltning
  • Är ett processkontor en formell enhet eller ett agilt arbetssätt
  • Hur kan ett processkontor fungera utan att skapa onödig byråkrati
  • Vilken roll spelar processägare och processledare i ett processkontor
  • Hur kan processägare och processledare undvika isolerat arbete
  • Erfarenheter och exempel från tidigare implementeringar
Andreas Lindström, Axians

14.45 Kaffepaus

15.15
  • Vad är Copilot och hur integreras det i Microsoft 365-applikationer
  • Hur kan Copilot hjälpa till att automatisera och effektivisera rutinuppgifter
  • Vilka är de mest imponerande funktionerna att använda i din vardag
  • Vilka tekniker finns för att få textförslag och redigeringstips i realtid
  • Hur kan Copilot hjälpa dig att snabbt skapa och förbättra dokument
  • Kan Copilot hjälpa till att fördela och följa upp uppgifter
  • Praktiska exempel på hur Copilot kan integreras i systemparken och det dagliga arbetet
Petter Sjöstrand, Petter Sjöstrand konsult

16.00 Konferensdagen avslutas


Information och bokning

Plats och tider
Konferensen Systemförvaltning 2024 genomförs på Hilton Slussen, Stockholm, Guldgränd 8, Stockholm. 08‑517 353 00.
Hitta till konferens
  • Konferensen inleds dag ett klockan 08:30 med inregistrering.
  • Föreläsningarna inleds kl 09:30 den första dagen.
Bokning
Enklast anmäler du dig till Systemförvaltning 2024 via vår webbplats på adressen nfi.se eller via e-post på adressen anmalan@nfi.se.

Anmälan kan också göras genom att du skriver eller ringer till NFI. Vi skickar alltid en bekräftelse på din anmälan. Om informationen vi skickar till dig av någon anledning inte skulle stämma, vänligen kontakta NFI så snart som möjligt.
Konferensavgift
Avgiften är 11950 kronor exklusive moms.
Om tre personer från samma företag anmäler sig vid ett och samma tillfälle betalar de endast för två. Kan EJ kombineras med andra erbjudanden.

I avgiften ingår utförlig kursdokumentation digitalt samt lunch och för- och eftermiddagskaffe. Avgiften faktureras samtidigt som din anmälan bekräftas. Avgiften skall vara betald innan konferensen startar.

Priserna som anges är exklusive moms.
Avbokning
NFI tillämpar de rekommendationer avseende regler för avbokning som IT-företagens utbildningsråd utarbetat. Sker avbokning tidigare än 14 dagar före konferensstart utgår ingen avgift.

Sker avbokning senare än 14 dagar före konferensstart debiteras hela avgiften.

Bokningen kan kostnadsfritt överföras till annan deltagare från samma företag.
Frågor?
Har du frågor om anmälan, avgifter och kursutbud, kontakta NFI enligt ovan.

NFI förbehåller sig rätten att göra ändringar i programinnehåll och föreläsningstider.

Alla eventuella ändringar meddelas på nfi.se så snart det är möjligt.

Talare

Daniel Thall, NFI Competence
Daniel är VD för NFI Competence och ansvarig för kurs-, seminarie och konferensverksamheten.

Torbjörn Sundborg, SISAB Skolfastigheter
Torbjörn är certifierad agil coach samt agile product owner och har erfarenhet av att leda agil utveckling och team med behov och kravställning. Torbjörn har under 20 års tid arbetat som förvaltningsledare, produktägare, objektledare och arbetar i dag som digitaliseringsledare på Skolfastigheter i Stockholm AB SISAB med ansvar för fastighetssystem. Torbjörn har byggt upp och förbättrat systemförvaltningar på Scania, Socialstyrelsen, Södertälje Kommun samt Svenska kyrkan för att nämna några.

Ulrika Jansdotter, BiTA
Ulrika har lång och bred erfarenhet från IT-branschen och är specialist inom Quality och Risk Management. Ulrika utbildar inom IT Management och agila arbetsmetoder.

Anders Brunberg, BiTA


Per Schölin, Pensionsmyndigheten
Per är gruppchef för IT Operations på Pensionsmyndigheten. Har en bakgrund som systemutvecklare och har de senaste 20 åren jobbat i olika chefsroller inom IT, bla som IT-chef inom försäkringsbranschen i många år. Har varit chef över både utvecklingsgruppen och infrastruktur och driftfunktioner. Utanför jobbet har Per ett stort sportintressen, är själv aktiv orienterare och följer framförallt ishockeyn och Brynäs nära

Daniel Adelander, Pro&Pro


Michael Willershausen, Brivalo
Michael har lång erfarenhet inom IT- och telekombranschen och har haft roller inom IT Service Management, Processhantering, Produktledning och Marknadsoperationer. Han har även kunskap från teknikindustrin inom utbildning, service och tillverkning. Michaels styrkor inkluderar att analysera, organisera och kommunicera komplexa idéer. Han är specialiserad på IT Service Management, produktlivscykelhantering (PLM) och processförbättringar. Michael trivs i samarbetande team där han kan använda sin expertis för att driva organisatorisk utveckling och kvalitetsförbättringar.

Yasir Bin Shamsudin, Brejn
Yasir engagerar sin omgivning och inspirerar till nya perspektiv och tankesätt. Han är mycket uppskattad i både små och stora transformationsprojekt, tack vare sin pedagogiska förmåga samt sin kombination av teoretisk och praktisk kompetens. Yasir har en unik förmåga att förklara komplexa koncept på ett sätt som gör dem lättförståeliga och tillämpbara. Med sitt ledarskap och kommunikativa styrka skapar han engagemang och driver förändring på ett hållbart sätt.

Dr.Tony Gorschek, Blekinge Tekniska Högskola
Prof. Dr. Tony Gorschek har 25 års erfarenhet från arbete med produkt- och tjänsteutveckling i ledande organisationer så som Ericsson, IBM, Volvo, Daimler, ABB, UBS och Telenor.Tony jobbar idag som tillämpad forskare och driver utvecklingen av nästa generations Agile/Lean samt effektivisering av värdebaserad produkt- och tjänsteutveckling.

Ulf Söderholm, Brivalo
Ulf har en bakgrund som mjukvaruutvecklare men har de senaste 20 åren jobbat som linjechef, projektledare, testledare och kravhanterare. Förutom att jobba i nyckelroller i olika utvecklingsprojekt har Ulf också jobbat mycket med att ta fram och vidareutveckla processer och metoder för nyss nämnda områden. Ulf är en erfaren utbildare och har sedan 2004 utbildat över 1200 personer i projektledning, kravhantering, test och verifiering, konfigurations- och ändringshantering samt i olika utvecklings och förvaltningsmodeller såsom PROPS, PM3, RUP, Scrum, Lean och Kanban.

Marie Hagerstad, Skurups Kommun
Marie har i drygt 20 år arbetat inom olika roller inom IT-drift, systemförvaltare, tjänstägare, incident, change manager och nu som IT-chef för Skurups kommun. Marie är också ledare för sonens fotbollslag. Tycker om att resa med familjen och spelar gärna padel samt golf.

Torbjörn Ryber, Fearless Consulting
Torbjörn jobbar till vardags med konsultarbete inom UX, krav och test, ofta i strategiska och ledande roller. Han är en entusiastisk problemlösare som tror på personlig kommunikation, nära samarbete och visuella metoder. Så ofta det finns tid över håller han utbildningar inom UX, presentationsteknik och test och föreläsningar både på konferenser och internt för företag. Senaste åren har han hållit UX-kurser i Havanna, Guadeloupe, Örebro, Tallinn och Stockholm. Kursmaterialet vidareutvecklas löpande genom nya insikter vid bokskrivande, kurser och aktuella projekt. Torbjörn har skrivit boken "Modern UX - Problemlösning i en komplex värld".

Andreas Lindström, Axians
Andreas är en erfaren konsult inom process- och verksamhetsutveckling samt projektledning. Andreas har arbetat med att optimera och utveckla verksamhetsprocesser för både offentliga och privata organisationer. Han har en god förståelse för organisationers operativa, taktiska och strategiska arbeten och utmaningar. Med en specialinriktning mot utveckling, implementering och förvaltning av processer och arbetssätt är Andreas en mycket senior verksamhetskonsult inom sitt område. Andreas både utbildar och arbetar praktiskt med ramverket ITIL som grund. Allt på dalmål dessutom.

Petter Sjöstrand, Petter Sjöstrand konsult
Petter har bred erfarenhet inom både programmering och pedagogik. Efter flera års arbete som IT-konsult har han stor erfarenhet som full stack utvecklare. De senaste åren AI varit till stor hjälp i Petters programmeringsarbete, inte minst ChatGPT och Copilot. Utöver arbetet som kodare har han också erfarenhet av projektledning för utveckling och projektering av IT-system. Petter har också under många år arbetat pedagogiskt som bl.a. lärarvikarie, regissör och guide. På fritiden försvinner ofta mycket av Petters tid till animering och spelprogrammering.