Grundkurs i programmering

Är du en nybörjare som vill lära dig att programmera? Då är detta en kurs för dig! Denna pedagogiskt upplagda kurs ger dig en grundläggande förståelse för programmering i allmänhet.
Kurstillfällen
Tipsa kollega
Kursfakta
Längd: 3 dagar
Pris: 14950 kronor (exkl. moms)
Inregistrering: kl. 09:00
Kursstart: kl. 09:30
Kursslut:
kl. 16:30 (ca)
Kursort:
Tjärhovsgatan 21, Stockholm
Hitta hit
Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
Intresseanmälan Kursmål
Efter kursen kommer du ha goda kunskaper i vad som krävs för att skapa olika typer av program och hur dessa byggs upp. Då du själv väljer ett programmeringsspråk som du har behov av att lära dig kommer du även lära dig dess syntax och hur du testar och felsöker dina program. Kursen kommer också ge insikter i hur det är att arbeta i programmeringsprojekt och vad som krävs av inblandade personer.
Vem bör deltaga?
Denna kurs vänder sig till dig som inte har någon eller lite erfarenhet av programmering. Du kanske skall börja som utvecklare eller leda ett antal personer i utvecklingsprojekt. Behöver du grundläggande kunskaper om hur
programmerare bör arbeta, både individuellt och i grupp, är denna kurs rätt för dig.
Joe var bra på att anpassa innehållet efter deltagarnas förutsättningar
Claes Bohm, Handelsbanken
Mycket kunnig, bra förmåga av att lära ut!
Andreas Hellström, ELE Engineering
Jag hade tidigare ingen erfarenhet i programmering och känner att denna kurs är en alldeles lagom språngbräda för vidare inlärning.
Daniel Eriksson, ABB AB, Cewe-Control
Många bra exempel, lyhörd, angelägen om att alla "hängde med"
Joachim Hulthén, Höglandets kommunalförbund
Fick mig att förstå bättre än vad jag förväntat mig
Fredrik Lander, ADDQ CONSULTING
Allt fungerade så att jag trivdes som "hemma"
Olle Larsson, Försvarets Radioanstalt
Det gav en bra inblick i hur man arbetar med programmering
Lena Rosenstam Liljeqvist, Statens Energimyndighet
10/10 poäng får denna kurs utav mig
Mimmi Grundel, Mimmi Grundel Konsult AB
Bra tempo, bra tid för övningar
Viktor Thorell, MMS AB
Bra Kurs! Bra lärare!
Marcus Abrahamsson, Vildmarksdata
Lugn och pedagogisk
Ida Sandin, Avensia
Sammanfattning
Grundkurs i programmering är en nybörjarkurs för dig som inte har programmerat tidigare och som behöver en grundläggande förståelse för programmering i allmänhet.
Kursen fokuserar på att lära ut många av de teoretiska koncept som styr hur vi utvecklar program. Bland annat förklaras hur program struktureras, hur loopar/slingor fungerar och de viktigaste skillnaderna mellan objektorienterad och "vanlig" (så kallad procedurell) programmering.
Under tredagarskursen får du en introduktion till programmering för att ha som grund till att fördjupa dig i det programspråk som passar dig. Under kursens övningar får du själv välja vilket av språken Java eller C# som du vill bekanta dig med. För att effektivisera ditt arbete får du även en introduktion till något utvecklingsverktyg som hjälper dig i ditt kodande.
Val av språk
Under kursen får deltagaren välja att öva sig i programmering i något av språken C# eller Java. Ange gärna vid anmälan vilket språk du vill jobba med.
Övningar
Kursen innehåller ett flertal övningar där du på en Windows-plattform själv får skriva, kompilera, testa och felsöka program i ditt valda programmeringsspråk.
Lärare
Ludvig Fjell
Ludvigs kunskaper inom it-utveckling och programmering kännetecknas av bredd och djup. Till vardags arbetar Ludvig som Lead Developer för webbplattformen ProofX. Ludvig har mångårig erfarenhet av all webbutveckling, från serversidans databaser till klientsidans JavaScript. Ludvig har mycket djupa kunskaper i JavaScript, DOM, XSLT, CSS samt diverse servertekniker. Ludvig har hållit ett antal kurser i JavaScript, PowerShell, IT-säkerhet och databassystem.
Petter Sjöstrand
Petter har bred erfarenhet inom både programmering och pedagogik.
Efter flera års arbete som IT-konsult har han stor erfarenhet av bl.a. applikationsutveckling, databaser, webb och VBA.
Utöver arbetet som kodare har han också erfarenhet av projektledning för utveckling och projektering av IT-system.
Petter har också under många år arbetat pedagogiskt som bl.a. lärarvikarie, regissör och guide.
På fritiden försvinner ofta mycket av Petters tid till animering och spelprogrammering.
Murat Alp
Murat har en pedagogisk bakgrund och är en erfaren, skicklig pedagog. Han har under flera år i rollen som IT-konsult arbetat med programmering och utbildningar för några av Sverige större verkstadsindustrier. Murats specialområden har under alla dessa år varit bl.a. applikationsutveckling, databaser och nätverk. Utöver arbetet som lärare, är Murat en erfaren kravanalytiker. På fritiden reser Murat gärna med familj och vänner
Förkunskaper
Inga erfarenheter av programmering krävs.
Kursinnehåll
Introduktion
- Vad är ett program?
- Programmeringsparadigmer:
- Strukturerad
- Logik
- Funktionell
- Objektorienterad
- Högnivåspråk jämfört med maskinkod
- Ramverk för programmering
Att bli programmerare
- Förstå grundläggande termer
- Inlärning av ett språks syntax
- Planera ett programs uppbyggnad
- Välj utvecklingsmiljö
- Nyttja tidigare erfarenheter och kod
- Implementera, testa, korrigera fel, testa igen.
Att skriva kod
- Hur kod blir ett körbart program
- Kompilatorns uppgift
- Olika typer av editorer för att skriva kod
- Programflöde
- Indentera kod för att göra den lättläst
- Dokumentera och strukturera kod
Program- komponenter
- Vad är en datatyp?
- Skapa variabler av en viss datatyp
- Använda variabler för att lagra information
- Sammansatta datatyper
- Vad är en konstant och när använder vi den?
- Olika typer av operatorer
- Arrayer och indexering
- Villkor och logiska satser
- Villkorstester med if/else
- Slingor med relationsuttryck
- Start- och stoppvillkor med for-satsen
- while-loopen
- Iterationer
Strukturera kod
- Vad är objektorienterad programmering?
- Metoder för inkapsling av funktionalitet
- Utnyttja funktioner för återanvändning av kod
- Hantera in- och returvärden från funktioner
- Att anropa en funktion rekursivt
- Modularisering
- Strukturer
- Klasser och objekt
- Hur länge kan ett objekt användas?
- Återanvända redan skriven kod i olika sammanhang
Utvecklingsverktyg
- Notepad
- Visual Studio
- NetBeans
- Grafisk programmering
- Upptäck fördelarna med utvecklingsverktyg
Programvaruprojekt
- En programmerare - flera program
- Ett program - flera programmerare
- Skapa och följa uppsatta regler
- Test och distribution av program
Sammanfattning och avslutning
- Att hantera och undvika fel i koden:
- Syntax- och kompileringsfel
- Logiska fel
- Åtgärda fel
- Att använda en debugger
- Programmeringstrender
- Vad bör en programmerare tänka på?
- Tips på litteratur och forum på Internet
