startVi kan utbildning!Vad vill du kunna?

NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Tjärhovsgatan 21
116 28 Stockholm
Kurstillfällen
28-29 nov
19-20 feb
16-17 apr
26-27 maj
27-28 aug
Tipsa kollega

Skriv ut
Kursfakta

Längd:  2 dagar
Pris:  14950 kronor (exkl. moms)
Inregistrering: kl. 09:00
Kursstart: kl. 09:30
Kursslut: kl. 16:30 (ca)
Kursort: Tjärhovsgatan 21, Stockholm
Hitta hit    


Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
Intresseanmälan
Kursutbud > Kravhantering > Agil kravhantering i praktiken

Agil kravhantering i praktiken

Agil kravhantering i praktiken
Här får du lära dig agila arbetssätt där du rustar dig och din organisation inför utmaingar som tex. kulturkrockar eller andra större omställningar. Vi går igenom praktiska användningsfall och typiska scenarion.
Kurstillfällen
28-29 nov
19-20 feb
16-17 apr
26-27 maj
27-28 aug
Tipsa kollega  
Kursfakta

Längd:  2 dagar
Pris:  14950 kronor (exkl. moms)
Inregistrering: kl. 09:00
Kursstart: kl. 09:30
Kursslut: kl. 16:30 (ca)
Kursort: Tjärhovsgatan 21, Stockholm
Hitta hit    


Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
Intresseanmälan

 Kursmål

Efter kursen har du fått kunskaper om hur man kan använda Agile och Lean som verktyg för att åstadkomma bättre kravhantering. De verktyg som diskuteras och tas upp har analys som huvudfokus samt hur man kopplar ihop syfte och mål med verksamhet, brukare/kunder samt tar fram krav som även tar hänsyn till interna aspekter som systemets evolution (underhåll) långsiktigt.

 Vem bör deltaga?

Kursen vänder sig främst till dig som arbetar som kravställare, kravhanterare eller beställare av IT-system. Kursens breda upplägg gör att kursen är mycket lämplig även för dig som är testansvarig, systemutvecklare, programmerare och projektledare. Med fördel kan även chefer för verksamhetsutveckling samt utveckling dra stor nytta av perspektiven av process och organisationsförbättring genom Lean och värdebaserad förändring.

 Sammanfattning

Kursen förenar begreppen och verktyg från Lean/Agile, Kravhantering, Organisationsförändring samt påverkan som mjukvarubaserade system/produkter/tjänster har på både utvecklingsorganisationen samt brukare/kund.

Kursens mål är att ge deltagarna en bra grund att stå på vad gäller Lean och Agilitet (med fokus på nästa generations Lean 2.0) men förankrar praktiska metoder i kravställning. Kravställning ses som ett sätt att analysera och göra konsekvensanalys samt planera för det som ska göras och/eller inkluderas i ett visst system. Hur kan man använda ett ”agilt” arbetssätt för att ta fram tillräckligt bra krav? Hur kan man använda Lean verktyg för att bli bättre på tjänste och produktutveckling både för interna stödsystem men även utåt vid leverans?

Vidare arbetar vi med att få en Lean/Agil helhetsvy av hur man går från mål och behov till konkreta krav, vilket förenar en organisation och drar full nytta av ”agilitet”.

 Övningar

Genom ett flertal praktiska övningar i grupp befästs dina kunskaper i agil kravhantering

 Lärare

Dr.Tony Gorschek
Prof. Dr. Tony Gorschek har 25 års erfarenhet från arbete med produkt- och tjänsteutveckling i ledande organisationer så som Ericsson, IBM, Volvo, Daimler, ABB, UBS och Telenor. Dr. Gorschek har jobbat mycket med verksamhetsförbättring genom tillämpning av ”smarta sätt att jobba” genom Lean, men även utnyttjande av digitalisering, automation och värdebaserad produktutveckling. En central del av detta arbete har varit associerat med att utvärdera organisationer, skala bort sk. Waste (slöseri) och införa värdefokus i beslut och operativ verksamhet istället för kostnadsfokus. Kunskapen och kompetensen som behövs för att driva verksamhetsutveckling inom ett företag som producerar bilar eller mobiltelefoner är mycket snarlik verksamhetsutveckling i offentlig verksamhet så som landsting, sjukhus och andra verksamheter som stödjer kritiska samhällsfunktioner – därav har Dr. Gorschek med stor framgång jobbat med verksamhetsutveckling, upphandling och effektiviseringsarbete inom både privat och offentlig miljö. Dr. Gorschek jobbar idag som tillämpad forskare och driver utvecklingen av nästa generations Agile/Lean samt effektivisering av värdebaserad produkt- och tjänsteutveckling.

 Förkunskaper

Du bör ha allmänna kunskaper kring IT och grundläggande förståelse eller erfarenhet av kravhantering av IT-system.

 Kursinnehåll

En bra grund

  • Värdebaserad utveckling
  • Lean och Agilt – från konsulthype till den verkliga potentialen
  • Lean och Agilt förutsätter bra kravhantering
  • Kravhanterarens roll i en agil/lean miljö
  • Att kunna skilja på VÄRDE samt SLÖSERI (Waste) löpande i organisationen

Hur arbetar vi med "agil" kravhantering

  • Kravhantering som agil möjliggörare
  • Förening av ledning till operativ verksamhet
  • Behovscentrerad analys
  • Praktiska metoder som GQM, VSM samt hur de kan maximeras
  • Hur mäter man det man behöver till skillnad från att mäta det man gjort
  • Fokus på icke-funktionella (kvalitets-) aspekter som ett ultraeffektivt verktyg för kravhantering för alla typer av system, produkter, tjänster eller upphandlingar
  • Ordning och reda i ”backlogs” – praktiska beprövade metoder
  • Från Strategi till konkreta krav
  • (det minst viktiga) Att skriva krav: praktiska övningar med naturligt språk, use-cases, user-stories, scenarios och mer
  • Hur identifierar man intressenter på ett strukturerat sätt samt hur får man fram behov och krav, samt kravkällor utöver människor

Boka
 E-post: info@nfi.se  Tel: 08-615 19 60  Hitta till oss