Effektiv kravhantering - metoder & verktyg
Vill du lära dig grunderna i kravhantering, bli en bättre beställare eller bli mer erfaren som kravställare? Du kanske också vill bli bättre på att formulera och strukturera upp kraven på en IT-lösning? Då är kursen Effektiv kravhantering något för dig.
Översikt
14 950 kr ex moms
Dag 1: 09:30 till 16:30
Dag 2: 09:00 till 16:30
På plats & distansStockholm
NFI Utbildning
Götgatan 14
Frukost, Lunch & fika* Efter kursen Effektiv kravhantering kommer du att ha goda kunskaper i vad ett krav är samt hur man identifierar, samlar in och prioriterar kraven. Vidare kommer du att ha erhållit kunskaper i vad användningsfall (use-cases) är och hur dessa används i praktiken för att åskådliggöra kraven samt hur man identifierar, beskriver och förfinar dem.
Vill du lära dig grunderna i kravhantering, bli en bättre beställare, öka på din verktygslåda som erfaren kravställare eller bli bättre på att formulera och strukturera krav på en IT-lösning? Då är kursen Effektiv kravhantering något för dig.
Nya utvecklingsmetoder och en snabbare och rörligare omgivning gör det allt viktigare att ha en bra struktur och kravprocess för att beskriva den förändring vi vill åstadkomma, oavsett om det gäller inköpta system eller egen utveckling i projekt eller i förvaltning. Det handlar bland annat om hur vi samlar in, dokumenterar, prioriterar och testar användarnas krav på systemet.
Att beskriva och kravställa ett IT-system på ett effektivt och flexibelt sätt är en förutsättning för att det system eller de ändringar som levereras motsvarar användarnas förväntningar och behov.
Lugnt och sansat, avstämde att alla hängde med.
Per Rydqvist, SEB
Bra att han tog upp exempel ur verkligheten.
Anonym
Han var mycket bra på att samla in kraven! Det vill säga han "lurade" verkligen ut vad som gömde sig bakom en fråga och kunde bemöta det väl.
Anonym
Kunnig och erfaren!
Mikael Nordgren, Mercur Solutions
Hade inte så stora förkunskaper men kursen ger både en bra introduktion till vad Krav är och bra tillvägagångssätt/metoder för att samla in och skriva bra krav.
Magnus Wikman, Frontwalker
Duktig lärare
Carina Söderqvist Salén, Finansiell ID-Teknik BID
Bra anpassning till våra gemensamma förutsättningar och eftersom min förväntan var att vi skulle synka vår syn internt så är jag glad att det gavs utrymme till det.
Magnus Bergstedt
Otroligt viktigt med en föreläsare som är pedagogisk och jobbar med kravhantering. Borgar för kvalitet.
Anonym
Det vi gick igenom jobbar jag med men har aldrig sett det på det viset. Många poletter som trillade ner.
Anonym
Toppenbra! Intressant! Bra blandning av teori och praktiska övningar.
Karin Persson, Leica Geosystems Technology
Mycket intressant och på rätt nivå
Anonym
Han var mycket kunnig inom sitt område.
Mats Öström
Kunnig, kompetent, och strukturerad.
Anonym
Gav både kvitto på att vi jobbar åt rätt håll och nya tankar och idéer på hur vi kan vässa vårt kravställande än mer.
Sofia Andersson, Schoolsoft
Han är väldigt duktig och engagerad.
Sebastian Bergström, Kunskapsskolan i Sverige AB
Bra kursledare, tydliga exempel, bra övningar. Jag fick precis det jag behövde efter dessa två dagar. En överblick över hur arbetet kan gå till, vilka steg steg som ingår och vad de betyder i praktiken.
Pernilla Brandberg, TULLVERKET
Kursen gick igenom de delar jag förväntade mig och höll en bra nivå. Bra mix av teori och övningar.
Elin Nycander, Olingo Consulting AB
Ett geni!
Theresa Gustoff Berglin, Skatteverket
Väldigt pedagogisk i sitt sätt att lära ut.
Helena Kjörling, Apoteket AB
Det här kommer jag att kunna ha stor användning av framöver.
Annika Larsson, Fujitsu Services
Läraren snappade snabbt upp på vilken nivå utbildningen skulle läggas på
Lisa Höglund, Danderyds sjukhus
Lättläst och bra översikt av de olika ämnena
Elizabeth Åkerstedt, Trafikförvaltningen
Lärorika praktiska övningar. Kul diskussioner.
Jessica Navertun, Auriga
Mycket intressant kurs. Många bra insikter.
Annika Milegård, Ringhals
Jättebra, intressanta exempel, lättförståeligt och engagerad.
Elisabeth Rehn, Ringhals
Många AHA-upplevelser av att man har lärt sig något nytt och det man redan kan
Hillevi Runesdotter, Posten
Effektiv kravhantering vänder sig främst till dig som är eller att kommer att ta rollen som kravställare och beställare av IT-system. Kursens breda upplägg gör dock att kursen är synnerligen lämplig även för dig som är testansvarig, systemutvecklare, programmerare eller projektledare.
- Varför är kravhantering viktigt vid beställning och utveckling av IT-lösningar?
- Hur visar man på nyttan med kravhantering?
- Hur hittar man fel i kravbilden?
- Vilka roller kan finnas med i kravhanteringsprocessen?
- Vilka uppgifter har en kravansvarig?
- Vilka moment ingår i kravhantering?
- Kravhantering i förhållande till
- Verksamhetsmodellering
- Projektledning
- Systemutveckling
- Test
- Hur förändras kravprocessen av olika utvecklingsmetoder?
- Vikten av att förstå användarnas behov
- Hur kan man använda krav för att beskriva ett behov?
- Hur får man struktur i kravhanteringsprocessen?
- Hur bör man dokumentera kravhanteringsprocessen?
- Vilken koppling finns mellan krav, användningsfall och testfall?
- Vilka krav ställs på ändringshantering av krav?
- Hur definierar man produktens funktionalitet?
- Hur påverkar nya utvecklingsmetoder kravhanteringsprocessen?
- Vad är en process?
- Vilka samband finns mellan verksamhetsutveckling och systemutveckling?
- Varför är det viktigt att förstå systemets omgivning?
- Vad är Zachman framework?
- Analysera och förstå problemet
- Förstå intressenternas behov
- Definiera och beskriva systemet
- Sätta upp avgränsningar
- Skriva detaljspecifikationen
- Strukturera
- Prioritera
- Kvalitetssäkra
- Förvalta
- Hur avgränsar man kraven?
- Vem vänder sig kraven till?
- Funktionella och icke funktionella krav
- Krav på olika nivåer.
- Användningsfall
- Hur använder man modeller för att göra det enklare att förstå?
- Hur används kravspårningsmatriser för att:
- Identifiera aktörer och krav?
- Prioritera krav?
- Spårbarhet mellan krav, behov, testfall.
- Hur använder man workshops vid kravhantering?
- Vilka fördelar finns med workshops?
- Vad måste förberedas?
- Vem ska leda workshopen?
- Vilket ansvar har workshopledaren?
- Hur kan agenda se ut?
- Vilka regler bör finnas?
- Hur använder man brainstorming vid kravhantering?
- När ska man använda brainstorming?
- Vilka tekniker finns det för brainstorming?
- Hur genereras idéer?
- Hur reduceras idéer?
- Hur använder man storyboards och prototyper vid kravhantering?
- När ska man använda storyboards?
- Vad är skillnaden mellan aktiva, passiva och interaktiva prototyper?
- Vilka fördelar finns med prototyper?
- Övriga metoder
- Hur hanterar man systemets omfattning och avgränsning?
- Vilka metoder finns för att prioritera kraven?
- Hur tar man fram en kravbild?
- Vad ska finnas med i en kravspecifikation?
- Hur utformar man en kravspecifikation?
- Hur testar och verifierar man sina krav?
- Vilka krav bör finnas på spårbarhet?
- Varför är ändrings- och versionshantering viktig?
- Hur tar man fram krav under systemets hela livscykel?
Kursen innehåller ett flertal övningar som belyser teorier inom kravhantering.
Inga speciella förkunskaper krävs.
Tipsa kollega
Företagsintern kurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?
Anmäl intresse