Förändringskommunikation - Förankring och delaktighet
Lär dig att förankra förändringar genom att skapa delaktighet, förståelse och nå fram med dina budskap i olika praktiska situationer.
Översikt
Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning
Företagsintern kurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?
Anmäl intresseKursen Förändringskommunikation kommer att hjälpa dig att förankra förändringar som t.ex. förnyade arbetssätt, omstruktureringar, nya projekt etc. Du får lära dig att skapa delaktighet, förståelse och nå fram med dina budskap i olika praktiska situationer.
Förändringskommunikation är en kurs för dig som vill öka din förståelse för olika kommunikationsstilar samt utveckla din förmåga att nå fram med ditt budskap. Du får med dig flera verktyg för god kommunikation och du får träna på olika praktiska situationer. Vi går igenom olika scenarion och hur man bemästrar dessa för att lyckas med förändringar och förankring av dina budskap. Du kommer att lära känna din egen kommunikationsstil bättre och hur du kan stärka dig i olika kommunikationssituationer.
pedagogisk. förstår frågeställningarna. har extra kunskap/modeller på lager för att svara på frågorna.
Åsa Holm, NKT
Fick verktyg, process och tips på hur en förändring kan införlivas på ett bra sätt
Monika Lindberg, Grant Thornton
Förändringskommunikation är för alla som vill förbättra sin förmåga att skapa delaktighet och lägga grunden för en lyckad kommunikation i samband med till exempel förändringar, förnyade arbetssätt, ett projekt som ska lanseras, etc. Du kan t.ex. vara projektledare, chef. teamleader, produktägare, VD m.m.
- Vikten av att kommunicera för att nå ut, skapa delaktighet och förankring
- Situationer som kräver förankring - överblick
- Olika roller som behövs vid en lyckad förankring
- Kanaler för att lyckas med sin förankringskommunikation
- Kroppsspråk, röst, kläder, position och roll
- Förändring i allmänhet
- Nya arbetssätt
- Lansering av nytt system eller projekt som ska verkställas
- Kriser som behöver hanteras
- Beslut som är fattade och som behöver nå fram till många
- Vem/vilka är avsändaren av det som behöver förankras
- Vem/vilka är mottagarna av det som behöver förankras
- Vad är bakgrunden till det som ska förankras – analys av styrkor/svagheter, rädslor, oro, vad ska ske, när i tiden och vem påverkas
- Olika exempel på analys enligt ovan
- Skriftlig
- Muntlig
- Bilder
- Digital
- Fysisk
- Ledarskap och förändringskommunikation
- Förändringskurvan och dess faser
- Olika utvärderingspunkter för att veta att du nått fram eller behöver justera
- Mål för förankringsarbetet
- Att arbeta med ambassadörer
- Personligheter och olika sätt att kommunicera
- Att få ihop grupper och olika åsikter
- Förankringskommunikation som konkurrensmedel
- Utifrån olika exempel lyfter vi fram och testar kommunikationsstilar, budskap och sätt att framträda
Förändringskommunikation varvar teoriavsnitt med övningar, gruppdiskussioner och reflektioner.
Förändringskommunikation kräver inga förkunskaper. Kursen bygger på grundläggande arbete i att förankra och nå fram utifrån de utmaningar som deltagarna har med sig. Nivån på innehållet anpassas efter deltagarnas behov.
Tipsa kollega