Kurstillfällen
OBS!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans! Ange bara att du vill delta på distans då du bokar.
Tipsa kollega Skriv ut
Kursfakta
Längd: 2 dagar
Pris: 14950 kronor (exkl. moms)
Tider:
Dag 1: 09:30 till 16:30
Dag 2: 09:00 till 16:30
Inregistrering: kl. 09:00
Kursort:
Götgatan 14, Stockholm
Hitta hit
Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
IntresseanmälanSystemförvaltning i praktiken
Under kursen Systemförvaltning i praktiken lär du dig att etablera en effektiv förvaltningsmodell och applicera den i helt nya förvaltningsuppdrag eller vid effektivisering av en befintlig organisation.
OBS!
Nu kan du gå alla våra kurser på distans! Ange bara att du vill delta på distans då du bokar.
Kurstillfällen
Tipsa kollega
Kursfakta
Längd: 2 dagar
Pris: 14950 kronor (exkl. moms)
Inregistrering: kl. 09:00
Tider:
Dag 1: 09:30 till 16:30
Dag 2: 09:00 till 16:30
Kursort:
Götgatan 14, Stockholm
Hitta hit
Internkurs
Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er? Skicka en intresseanmälan genom att klicka på knappen nedan
Intresseanmälan Kursmål
Efter kursen Systemförvaltning i praktiken kommer du ha mycket goda kunskaper i förvaltning av IT-system. Kursen belyser hela förvaltningsprocessen med speciellt fokus på organisation, planering och prioritering.
Vem bör deltaga?
Kursen vänder sig till dig som arbetar, eller kommer att arbeta med förvaltning av IT-system, oavsett du befinner dig på beställar- eller leverantörssidan, av egenutvecklade eller paketerade system.
Roligt med en lärare som har en rik erfarenhet att dela med sig av
Tommy Larsson, Tommy Larsson
En bra talare och lyssnare som involverar deltagare
Navid Khosravi, KPMG
Kommunikativ, kopplat till erfarenhet. Kan inte tänka mig någon bättre.
Karin Bergqvist, LULEÅ KOMMUN
Mycket kunnig i ämnet
Annika Carlstein, Arbetsmiljöverket
Mycket kompetent och vi fick bra feedback på alla frågeställningar
Karl Liljecrantz, Dina Försäkringar
Bra med fokus på reflektioner och diskussioner, öppen dialog, tack för det Torbjörn :)
Anonym
Bra med uppmuntran av deltagande från alla. Att fråga vad vi hade för kunskaper, förväntningar och hur det blev.
Anonym
Kunde svara väl på våra frågor. Bra att han släppte in deltagarnas kunskap och erfarenheter.
Anonym
Jag hade höga förväntningar som infriades.
Jonathan Bucht, Tunnelbana Teknik Stockholm
Det var mycket över förväntan, har fått en mycket tydligare struktur.
Elisabeth Mattsson, Huddinge Kommun
Helt nöjd!
Hans Johansson, Försvarsmaktens Telenät- och Markteleförband Teknikkontor
Lars är definitivt kunnig och har ett lugnt och inlärande förhållningssätt.
Michael Ernfors, GÖTEBORGS HAMN
Sammanfattning
Under kursen Systemförvaltning i praktiken lär du dig att etablera en effektiv förvaltningsmodell och applicera den i helt nya förvaltningsuppdrag eller vid effektivisering av en befintlig organisation. Kursen ger dig grunderna i systemförvaltning och förse dig med en verktygslåda baserad på väl beprövade metoder och en översiktlig beskrivning av marknaden för olika förvaltningsmodeller. Lärarna till denna kurs har stor erfarenhet av att arbeta med systemförvaltning och har hjälpt många företag att effektivisera arbetet och även varit med att utveckla en av de mer kända förvaltningsmodellerna på marknaden.
Övningar
Systemförvaltning i praktiken innehåller övningar där du själv eller i par med andra deltagare får öva på och diskutera de ingående avsnitten. Det kan till exempel innebära granskning av, och diskussion kring, riktiga fall samt framtagande av enklare exempel utifrån givna uppgifter.
Förkunskaper
Övergripande kännedom om systemutveckling.
Kursinnehåll
Vad är förvaltning?
- Grundläggande begrepp
- Vad är viktigt respektive eftersatt
- Roller och ansvar
- Olika former av förvaltning
Förvaltningsplan
- Avtalets syfte och innehåll
- Systemspecifika villkor
- Servicenivåer
- Juridiska aspekter
Organisation
- Olika modeller för systemförvaltning
- Roller, ansvar och intressenter
- Uppföljning och forum
Förvaltningsmodell
- Leveransmodell
- Förvaltningsmål
- Förvaltningsobjekt
Planering, styrning och uppföljning
- Strategisk plan
- Operativ plan
- Uppdragsplanering
- Prioritering
- Organisera verksamheten
- Fördela ekonomiskt ansvar
- Optimera processer
- Delegera ansvar
- Nyckeltal
- Tidsberäkning
- Vilka områden skall bevakas
- Systemanalys
- Mätetal i Systemförvaltning
ITIL® och förvaltningsstyrning
- Help Desk
- Incidenthantering
- Problemhantering
- Ärendehantering
- Releaseplanering
- Konfigurationshantering
Förvaltning och utveckling i systemet livscykel
Kvalitetssäkring
- Kvalitetssäkring av dokument
- Kvalitetsförbättring av processer
